MIGRACIONES CELTES A ASTURIES: LOS BRITONES.

Los bretones d’Hispania fueron un grupu étnicu d’orixe celto-británicu qu’asitiose nel noroeste de la península ibérica mientres los sieglos V y VI. El so llugar d’orixe, la provincia romana de Britania, habíase vueltu crecientemente contrariu por cuenta de les invasiones de los pictos, los escotos, y sobremanera de el invasores xermánicos. Tou ello forzó-yos a fuxir y buscar una nueva patria allende’l mar. Los bretones hispanos asitiáronse sobremanera nel territoriu este de Galicia y la zona occidental d’Asturies. La so asimilación llevose a cabu d’una manera bien lenta y dexaron tres de sí una guelga nel folclore d’esti territoriu.

A mediaos del sieglu V diversos pueblos xermánicos como los anglos, los jutos, los saxonos y los frisones entamaron asitiase nes zones orientales de la isla de Britania. Anque primeramente la so área d’asentamientu foi más bien llindada, llueu empezaron a enfusar escontra l’interior, especialmente escontra’l valle del ríu Támesis y la zona oriental de les Midlands.

Enprincipió entós l’éxodu de les poblaciones indíxenes romanu-britániques qu’abellugáronse nes zones más occidentales del país: Gales, Cornualles, Cumbria y Strathclyde (suroeste d’Escocia). Otros grupos optaron por migraciones más llargues y travesaron el mar, asitiando escontra la Armórica, península que «receltizaron» imponiendo la so cultura y la so llingua y qu’a partir d’esti momentu tomaría’l nome de Bretaña. De fechu el bretón ye una llingua celta insular más estrechamente rellacionada coles llingües celtes de Gran Bretaña que col galu y el celta continental.

Otros grupos d’emigrantes salearon inda más al sur y estableciéronse nes mariñes septentrionales de la península ibérica, onde llegaron a fundar un obispáu, el de Britonia (na actualidá, Santa María de Bretoña, en Pastoriza) y un monesteriu, el de Máximu (Basílica de San Martín de Mondoñedo, asitiáu na circunscripción de Foz, Galicia) Esta sede foi mentada per primer vegada poles actes del Concilio de Braga, celebráu en 561, onde se cita la presencia d’un obispu denomináu Maliosus, y polos documentos del Concilio de Braga (572), onde apaez el mesmu obispu, que’l so nome trescribir esta vegada como Maeloc o Mahiloc.

Según el Parroquial Suevu, documentu alministrativu redactáu probablemente con ocasión del Concilio de Llugo (569), la área d’asentamientu de el bretones estender polos territorios del Monesteriu Máximu y per l’área de les Asturies. La cita lliteral ye la siguiente:

Ad sedem Britonorum ecclesias que sut intro Britones una cum monasterio Maximi et que in Asturiis sunt.

N’Asturies amás ye probable que la área de poblamientu asitiábase na so zona oriental, principalmente n’área asitiada ente los ríos Nalón y Sella, y ello por cuanto (la tierra de los pésicos) asitiada’l sur del cordal, esto ye los pésicos cismontanos (actual Ḷḷaciana), pertenecía a la diócesis d’Estorga, y non a la de Britonia. Hai numberosos topónimos n’Asturies rellacionaos cola presencia britónica, ente los que pueden mentase El Bretón (Avilés), la Fonte los Bretones y dos pueblos denominaos Bretones qu’asítiense respeutivamente nes parroquies de Vidiago y Belonciu (Paelontium).

Naquelles partes del noroeste hispanu apoderaes polos bretones enllantóse una forma de cristianismu célticu que les sos característiques yeren similares al practicáu n’otros países del arcu atlánticu como Eire o Breizh.

Tal que se describió enantes, la comunidá cristiana entamábase en redol al abá d’un monesteriu (nesti casu, el monesteriu Máximu) que yera al empar obispu. Esti esquema foi enllantáu per San Patriciu mientres el procesu d’evanxelización d’Irlanda y con posterioridá estender al restu de les Isles Britániques ya inclusive a les comunidaes de misioneros irlandeses que s’asitiaren en Germania.

Nel planu puramente ritual, les comunidaes céltiques celebraben la Pascua en feches distintes a les señalaes por Roma y los sos monxos teníen una tonsura1 distinta a la de les ordes relixoses d’otres partes de la Cristiandá, como la benedictina: A esti respectu, nel añu 598 l’IV Concilio de Toledo condergó la práctica d’esti tipu de tonsura, que por aquél entós tan avezáu yera na provincia de Gallaecia.

Fontes:

BASCUAS LÓPEZ, Edelmiro (1974). Bretoña, tierra de britones. Britones, biortos y chavellas. Estudios mindonienses: Anuario de estudios histórico-teológicos de la diócesis de Mondoñedo-Ferrol.

CHAMOSO LAMAS, Manuel (1975). Avance informativo sobre las excavaciones arqueológicas realizadas en Bretoña (Lugo) durante las campañas de 1970 y 1971. Noticiario Arqueológico Hispánico. Prehistoria, IV.

FERNÁNDEZ CONDE, Francisco Javier (2002). Bretones o británicos en Asturias durante los primeros siglos medievales. La sede de Britonia. En torno al bimilenario del Eo. Gómez-Tabanera, J. M. (Ed.).

Torna l’asturianu:

Fernán Morán.

Notes a pie de páxina:

1.- La tonsura céltica o tonsura irlandesa/escocesa consistía na eliminación de la parte delantera del cueru cabelludo. El so orixe ye aldericáu: dellos autores atribuyir a la influencia druídica,  ente qu’otros creen que se trata d’una costume arcaizante que probablemente se remonte a tiempos de Antíoco Epífanes. El so usu foi revesosu, tantu en Britania como en Hispania. En tierres britániques, los miembros del partíu romanu atribuyíen la so invención a Simón el Magu.

Semeyes ya illustraciones:

1ª.- Mapa de la migración britona a Asturies y Galicia. fonte Wikipedia.

2ª.- Cartelu d’hermanamientu entre les naciones celtes de Breizh, Eire y Asturies.

3ª.- Sablera los Bretones, nel conceyu Llanes, Asturies.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s