MEGALITISMU ASTURIANU: L’ÍDOLU DE PEÑA-TU.

Un documentu de 1712 sobro la delimitación y esllindes del llugar de Puertes Vidiago, en Llanes, alude como destacada nel paisaxe a una roca, crestón d’arenisca, nomada indistintamente Piedra-atuna o Piedra-Tu. Dos sieglos más tardi yera conocíu’l llugar como Peña-Tu, piedra na que s’atopaba’l dibuxu’l que los paisanos denominen “la Cabeza’l Xentil”. Esta roca destaca al oeste de la sierra la Borbolla, nuna redolada onde caltienense unos cincuenta túmulos.
 
Nel so parte inferior tien un pequenu abrigu nel que s’alluguen les pintures y grabaos, manifestaciones d’arte rupestre prehistóricu, que consisten les más numberoses en figurines bien esquemátiques representando seres humanos, unu d’ellos con un gran cayáu na so mano derecha, amás de concentraciones de puntos y delles figures más, güei inintelixibles, ente les cualos paez aldovinase un animal cuadrúpedu. Toes tán pintaes en colloráu, pero tan escoloraes, que se reparen con dificultá.
 
El so estáu de caltenimientu ye deficiente, debíu fundamentalmente a los efectos de la erosión y la falta de civismu de dellos visitantes. Ente estes figures pueden estremase trés tipos de representaciones:
 
El primeru componse d’esquematizaciones pintaes, concretamente series de puntaciones y antropomorfos.
El segundu, pintáu y grabáu, inclúi al ídolu puramente dichu y un puñal. Esta disparidad estilística y temática nun ye’l reflexu de distintes cronoloxíes, cuidao que el conxuntu paez corresponder a un mesmu momentu.
 
Yá de dómina moderna, caltiense un tercer grupu formáu por cruces grabaes y piqueteadas.El puñal ye la representación que meyor dexa la contextualización cronolóxica cultural del conxuntu. Tratar d’un elementu fechable nel Bronce antiguo, ámbitu cultural onde apaez consideráu como un atributu de prestíu. Los sos paralelos formales atopar en modelos del Campaniforme tardíu o Epicampaniforme.
 
L’Ídolu”, de 1,10 metros d’altu, ye la representación bien geometrizada d’un ser antropomorfu. Seique la idealización d’una persona envuelta nun ellaboráu ropaje, cubierta la cabeza con un ampliu tocáu rematáu por una sucesión de flecos o penachu. El dibuxu xeneral ye por demás astractu, de cuerpu esteliforme y ropaje y tocáu señalaos por aciu una combinación sumaria de rectes, trazos curtios y dalgún zigzag.
 
De l’anatomía namá se noten dos circulitos y un trazu vertical: los güeyos y la ñariz d’una cara enigmática; ente que, nel estremu inferior delles llínees curties( los deos) apunten la presencia del pie esquierdu, desnudu. La fuerza gráfico del dibuxu esprender non yá de la relativa bonu caltenimientu de la pintura colorada, si non, básicamente, del grabáu de trazu fondu y anchu con que foi executada bona parte de la figura. Sía que non denota la espresión simbólico y masculino de poder. Darréu a la izquierda del personaxe otru motivu, tamién grabáu y con dalgún elementu de color, representa un arma: razonablemente la espada alusiva a la masculinidad del individuu y a la so dignidá de guerreru o de xefe.
 
Los paralelos anotaos tomen una cronoloxía entendida ente’l 1700 y el 1400 a.de.C, nel períodu prehistóricu conocíu como Bronce Antiguú.
 
L’estrañu ídolu dio pie a numberoses lleendes populares n’Asturies. Xuna de les más llamatives trata sobro un druida. Esti personaxe, sabiu n’asuntos del cuerpu y de l’alma, diba pasiando un día pol monte en busca de plantes curatibles y afayó la interesada roca. Pensó que yera xuna señal divina, procedente de la Diosa Blanca a la que’l pueblu veneraba, y n’homenaxe a ella, encamentaron al artista de la tribu la so decoración.
 
Les característiques iconográficas del ídolu” paecen constituyir un antecedente de los Quixarros-Cercu”con representación antropomórfica d’Estremadura y Portugal, insculturas con un claru sentíu funerariu, y el cercu lleonés de Tabuyo del Monte.
 
La presencia d’estos dos motivos, xuntu coles característiques del so allugamientu ( nun destacáu abrigu predresu allugáu nuna redolada consagrada en dómina megalítica como área funeraria ), son los factores que dexen rellacionar el conxuntu rupestre de Peña Tu cola presencia del enterramientu de dalguna persona de relieve.
 
Col trescurrir incesante del tiempu, aquel ídolu, tótem, divinidá de lo humano, pasó a convertise para nós en Monumentu Nacional, suxetu a preservación y caltenimientu pola Alministración, una Alministración que naquellos remotos tiempos onde la sociedá yera aparentemente más senciella, taba representada pol personaxe druídicu que velaba pola so tribu.
Autor:
Diego Salvador Cornejo.
Torna l’asturianu:
Fernán Morán.
Semeyes ya illustraciones:
1ª.- Idolu de Peña-Tu. Fonte: Wikipedia. Autor/a: Sitomon.
2ª.- Idolu de Peña-Tu. Fonte: Wikipedia. Autor/a: Sitomon.
3ª.- Reprodución del dibuxu orixinal de J. Cabre. Fonte: Mi bitácora De Historia.
4ª.- Conxuntu de cruces grabaes del ídolu. Autor: Francisco Valle Poo
5ª.- Interpretación de la figura esquemática del Idolu de Peña-Tu. Fonte Google. Autor/a: desconocíu/a.
6ª.- Idolu de Tabuyo’l Monte’n Llión. Fonte: Google. Autor/a: desconocíu/a.
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