ONOMÁSTICA YA TOPONIMIA CÉLTICA ASTURIANO.

Un de los rasgos que mos falen de celtización constituyenlo los nomes de persones, xentes y ciudaes aprucíos nos testos clásicos o na epigrafía que lléganos de la dómina de dominación romana empero que falanos de tiempos anteriores a la conquista.

Yá Adolf Schulten (“Los cántabros y los Astures na so guerra escontra Roma”, añu 1962) fala de la celticidad de los ástures y cita dellos nomes propios que considera celtes, ente ellos figura un bon númberu de la onomástica Ástur: Albius, Abrunus, Abucia, Agedius, Alla, Alles, Ambatus, Amia, Ammia, Andotius, Annua, Apilicus, arausa, Aravus, Atta, Atticus, Attua, Bodus, Bodecius, Bederus, Bevegius, Broccus, Cabrilius, Caesardia, Caesarus, Camalus, Calles, Camplus, Caturius, Cillius, Clotius, Cludamus, Clutaius, Clutamus, Cumelius, Cumonius, Magilo, Mandica, Mascelio, Medugenus, Origenus, Palarus, Pelia, Pentius, Reburinia, Reburinius, Reburrus, Segeus, Segisamus, Silo, Talavus, Tritia, Trito, Vado, Vendiricus, Vennius, Viamus, Virillius, Vironicus, Vironius y Vironus.

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Coles mesmes, tamién ellabora un llistáu de nomes célticos de ciudaes Ástures y llugares citaos polos clásicos. Por casu’l Mons Vindius, onde suponse qu’abellugáronse los Ástures na so llucha escontra Roma vendría del “vindo” (célticu) y sinificaría blancu, resplandorientu. Tendría paralelos exemplos na Céltica con Vindobona (Viena), los vindelici (tribu del sur del Danubio), Vindobala (Inglaterra) o Vindonissa (Suiza).

La Noega, como gran oppidum Ástur (castru fortificáu) identificáu col actual castru de la Campa Torres, citada por Estrabón, Mela, Plinio y Ptolomeo, tendría pa Schulten orixe celta, y la paraleliza con Noecium (bélgica). Coles mesmes, los habitantes d’esti asentamientu, los cilurnigos, conocíos por cuenta de la epigrafía, tienen tamién nome célticu.

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Argenteola (ensegún Ptolomeo) asitiada na vía meridional d’Astúrica a Bacara vendría del célticu “argent”; Calubriga, ciudá de los Astures; “gigurri” tendría un raigañu celta (cal.); Camala, (frecuente en Galia y Britania, por casu Camulus); Aligantia tien un sufixu célticu (lo mesmu que Numantia, Pallantia, etc.); Veniatia, asitiada al suroeste d’Asturies, procedería del celta Veniatus; Uttare, asitiada a 16 milles de Bergidum (tamién son nomes celtes Utta, Utto y Uttius); Nemetobriga, ciudá de los Tiburos, acomuña dos componentes celtes; nemeton (Monte Sagráu) y briga (fortaleza nel altu); Cambracum, citada nel Cosmógrafu de Rávena, asitiada na redoma de l’actual Potes (Cantabria) tien “acum” como sufixu celta. En suma, de les 32 ciudaes de los Ástures, conócense unes 14 de nome célticu, y pa los nomes de les tribus y clanes tamién asocede lo mesmo, teniendo esti autor por celtes les siguientes clanes: Aplaidaci, Avolgigi, Cantiani, Cabruagenigi, Beriso, Ketiani, Araum, Abilici, Corovescum, Veliagum, Viromemici, Arani, Boddegum y Arronidaeci; Avolgigorum, de la tribu de los Orniaci.

De la llábana atopado en Cangues d’Onís “Teae filiae sue Cantianoru (m)…” el nome del clan vien dáu por un nome célticu de persona, Cantius.

Tamién clan célticu sedría l’apaecíu na llábana de Corao (Cangues d’Onís) “Cassio Corovescum fil Vadiniensi”. Corovescum cuerrespondería’l celta Crovius como la tribu galaica de los crovii o grovii.

N’actual Llión (entós daquella sedría l’Asturies Cismontana), atopamos tamién “Negalus Veronigorum”, la cla de los Verogini (del célticu Veronius); “Elanio Veliagu (n)” del celta Velio; “Munigalio Arani (cum)” del célticu Aramus y “Neconi Boddegum Leoncinis filio vadiniensi” Boddegum vendría del célticu “Boddus” y significaría victoria. Tamién atopamos nesti orixe los nomes de Bodus, Bodecius y boderus (principalmente ente la tribu de los vadinienses) o bodocena (nun cercu topáu en Llaín.laverde, Balmonte) y que comparte’l mesmu orixe y mesmu raigañu que Boudica (tamién conocida como Boadicea) la reina de los iceni d’Inglaterra, qu’empecipió la revuelta escontra Ñerón nel añu 61 de la era de nuesu. Per otru llau, foi atopada nel Bierzu una ara dedicado a la divinidá celta Bodus, la victoria.

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Pa Peralta Llabrador los antroponímicos de tipu Celtius o Ambatus son evidencies de la celtización.

Nel casu del nome Ambatus, atopamos paralelos col nome Ambactos de la Galia y tien que ver cola institución denominada Devotio, según la cual dellos venceyar pa tola vida a un xefe nuna situación de “clientelismo”.

Exemplos tenemos na nutrida vecería de xefes galos como Vercingetorix, Ambiorix, Orgetorix, etc.

Los Ambactos que César menta na Galia apaecen n’otres árees céltas, asina, Polibio referir a los Ambacti de la área cisalpina, a los que llama “Simperipheromenoi” pudiendo traducise como “los que van alredor” (d’un xefe guerreru, entiéndese).

Ambatos, como nome personal, aprúz en Corao (Cangues d’Onís – Asturies) Barniedo, Fuentes de Peñacorada y Lois (Llión), Amaya (Burgos) y Lurienzo (Llébana – Cantabria). Salvo les cites de Lurienzo y Amaya, les demás apaecen toes dientro del territoriu de los vadinienses que la so capital, Vadinia, tamién ye nome célticu.

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P’autores como Le Roux o Dottin, los Ambactos yeren daqué según la élite de les veceríes que teníen el xefes guerreros.

P’Almagro Gorbea y J. Lorrio “…Estos antropónimos que la so etimoloxía referencia al sistema de vecería de la sociedá céltica son un de los elementos más característicos pa definir les árees celtizaes de la península Ibérica…”.

Otru nome interesante ye’l de Celtius, topáu nun grafitu sobre un fragmentu de cerámica nes escavaciones arqueolóxiques del Castru de Cellagú (Uviéu – Asturies) (“La dieta y l’artesanía óseo nel pobláu de Cellagú – Latores – Uviéu un castru de los sieglos V a.C. al II d.C”, Xema Y. Adán, Alvarez, añu 2001).

Tratar d’una onomástica claramente étnica que fala de xentes celtes n’Asturies, o que se consideren y tienen conciencia de selo.

Pa dellos autores sería daqué que reflexaría que trátase de xente desplazao del territoriu orixinal de so, de celtes ente otres xentes non celtes y asina’l so nome sería una especie, digamos, de reivindicación étnica o cultural (“El Castiellu de Llagú, un castru ástur nos oríxenes d’Uviéu” Luís Berrocal-Rangel et all añu 2002). Nun tamos bien acordies con esta apreciación cuidao que tenemos otros casos como’l nome de Centill, padre de Vercingetorix ente los galos, nome étnicu ente xentes celtes. Tamién tenemos exemplos similares con otros nomes, por casu, Asterius (Cangues d’Onís) Asturius, Asturia (Zamora, territoriu de l’Asturies Cismontana) y Ástur (Ponte do Navea , Orense, entós daquella territoriu Ástur). Son nomes d’orixe étnicu y sospriende atopalos en tierres puramente Ástures (“La onomástica personal indíxena del Noroeste peninsular -ástures y galaicos-” Mª Lourdes Albertos Firmat añu 1985 n’Actos del III coloquiu sobre llingües y cultures Paleo-Hipánicas en Lisboa). Al nuesu xuiciu la razón d’estos antropónimos étnicos habría que buscalo nun ensalzamiento de sigo mesmu, a un arguyu étnico, inclusive de la so mesma xente. Exemplos actuales tener en dalguna toponimia menor: El Prau del Asturianu (Murias – Ayer – Asturies) o’l Camín Real o Camín de Los Asturianos (Salas – Asturies). toos ellos faen referencies a asturianos dientru d’Asturies.

Otros casos de nomes que faen alusión a los celtes son Celticus (Braga), Celtius (Balsemao, Lamego), Celtienus, Celtiatus y Celtiaticus de la área Lusitanu-Vettona o la gentilidad cántabra de los Celtigum.

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Ente los nomes de gens o tribus que tienen el so orixe na llingua celta atopamos colos orgenomescos, asitiaos por Plinio na zona del ríu Sella, asignándo-yos el Puertu de Vereasueca (tamién en llingua cleta) y la so ciudá Argenomescon, al nordeste de los vadinienses. Topáronse llábanes funeraries de los orgenomescos en bodes (topónimos ástur de raigañu celta) en Cangues d’Onís, didicada a Boveccio ya onde aprúz el clan de los pembelorum (tamién celtes) en Fuentes (Parres – Asturies) y Torrevega (Llanes – Asturies) según dalguna llábana d’orgenomescos en Palencia.

Taríen emparentaos con Orgenus, dios celta de la Galia Cisalpina y el galu Orgetorix que podía traducise como “El matador”. La pallabra orgenomescos compónse del celta “orgno-orgeno”, que significa “matar” y “mesc” que quier dicir “enfile” polo qu’el so nome podría traducise como “los qu’enfílense cola matanza”.

Otra gens que comparte’l nome celta son los luggones, tribu venceyao a la divinidá celta Lug, teónimo que dio llugar a numberosos topónimos de l’Europa Occidental y del que paecen derivase coles mesmes otros xentilicios, tales como los lougei (del Caurel, lugo, Galicia), los loggones d’una civitas al Suroeste de Llión, o los loùgoi d’Escocia, ensegún les comunidaes designaes como lingoni na mariña adriática y nel Noroeste de Francia (“Estudios del poblamientu prerromanu de la Ría de Villaviciosa” Jorge Camino Mayor et all, añu 1986). l’enraigono de los luggones na zona centro-oriental asturiana quedaría confirmáu por una inscripción topada nes fasteres del Sueve (“Ástur et Luggonem”) o la llábana topada como material de rellenu, empotrada, nel pórticu de la ilesia de Grases (Villaviciosa – Asturies) que fala d’unos luggones arganticaenos.

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Tamién son pervivencies referíes a esta gens los topónimos Lloxu (Uviéu), Llugones (Siero), Lugo de Llanera (Llanera). Ptolomeo menta esti pueblu y añede que la so capital ye Paelontium nome qu’anguaño vien identificándose con Beloncio (Piloña – Asturies).

La persistencia de los luggones vendría indicau inclusu dempués de la romanización, en tiempos de los visigodos, escontra’l s. VI – VII de nuesa era, yá que se nos diz al traviés de diverses cróniques que Sisebuto ordena’l so xeneral Richila entartallar la sublevación de los ástures runcones o ruccones, términu ésti, corruptu del orixinal, luggones. Per otra parte, el nome de arganticaeni venceyase al indoeuropéu o célticu arganticaeni equivalente a “brillante o plateado”. Tamién apaez venceyáu a hidrónimos; n’Asturies topamos Arganza (Tinéu). Al respective de los luggones (de tierres anguaño lleoneses), propónse qu’el so asentamientu hai sío promovido tres la conquista romana por cuenta de llograr mano d’obra pa les esplotaciones auríferas. Jorge Camino Mayor sofita esta tesis en qu’unu de los, hasta la fecha, más emblemáticos castros escavaos de les luggones -El Picu Castiellu de Moriyón, en Villaviciosa, Asturies -foi abandonáu ante la presencia romana y lo mesmo asocede col Picu’l Castru de Caravia, tamién ensin rastru dalgunu de romanización, lo que pa esti autor sería indicador de levas forzoses de población.

Tamién podríamos incluyir a los ablaidiacos (Piloña – Asturies) con un etnónimo que podría desplicase al traviés del galés “blaid” (llobu). Los tiburos qu’ocupaben la zona ourensana de Tribes, territoriu Ástur y que’l so nome recuerda al de los tigurinos helvetos (Suiza). La capital d’estos tiburos ye de resonancia céltica patente: Nemetobriga. Los brigaeccinos (ástures probablemente asitiaos na actual Benavente), otru topónimu típicu de tola Céltica onde topamos dellos Brigecio. Bergidium (nel Bierzu). Les terminaciones en “briga” son característiques celtes col significáu de fortificación elevada -inda caltiense nes llingües celtes modernes, en gaélicu irlandés “bre”, xenitivu “breg” col significáu de monte; “brig” en galés y “bre” en bretón- (“Los celtes y la etnoxénesis ástur, mitu y realidá” Gausón Fernández Gutiérrez añu 2001 en Asturies, memoria encesa d’un país) con exemplos como : Artobriga (Baviera), Bondobriga (Renania), Admagetobriga y Sodobriga (na Galia) y Pitobriga y Ecobriga (na Galacia de Turquía).

N’Asturies atopamos Agubriga, población de la tribu de los pésicos qu’apaez citada na llábana funeraria dedicada a Bodocena (Villaverde, Balmonte, Asturies); cadabriga de Riosa, quiciabes perteneciente a los abilicos de Morcín; Ercoriobriga (Villanueva, Cangues d’Onís); Longebriga (Valdés); Tebriga (nome dáu a Teberga) o Peña Tilobriga (L.lena). Tamién referíu a fortaleza atopamos el sufixu “dum-dunum”, nel galu Dunom, como “corralada o cercáu” condervado nel gaélicu irlandés “dún” (por casu el castru fortificáu de Dun Aengus n’Irlanda). Con esa mesma etimoloxía atopamos n’Asturies el topónimu Valdunu (Les Regueres) deriváu del Valodunom que vien esplicáu pol castru ellí allugáu, conocíu como’l Castiellu de los Abarganáivos y que fai referencia al so impresionante aparado defensivu compuestu por fosos, contrafosos y muralla.

Javier Seijas

Esiste n’Asturies un interesante corpus de topónimos que tienen el so orixe’n divinidaes céltiques: Cermuñu, Tarañes, Beleñu, Candamu, Deva, etc. (“Posibles muertes toponímiques de cultos célticos nel Norte de la península ibérica” Martín Sevilla rodríguez, añu 1979 en Memories de la Hestoria Antigua vol. II).

Topamos topónimos con raigaños celtes en Pintueles (Piloña) procedente del numberal pentos (cinco); Peña Ubiña (llamada Pinubina) deriváu de “vindos”, voz celta que significa blancu, resplandorientu, Bedón (como regatu de Vibañu, en Llanes y templu medieval de San Antolín de Bedón) procedente del celta “Bedo” (altu regueru o llechu del ríu); Boundenaya (Salas), onde naz el ríu Nonaya, tendría esta etimoloxía.

El ríu Dobra, que naz en Posada de Valdeón, traviesa la mayada de Dobraseca, Amieva, covadonga y desagua nel Sella, en Pontedobra, provien del célticu “dubron” y significa “augua” (calteniéndose nel gaélicu irlandés). Igual etimológía hai que buscala a doiras (ríu de Eilao). El mesmu etnónimo de los Ástures, que figura en dellos epígrafes como Aestures podría tener que ver col términu “stur”, “ríu” en britón, “stêr” en bretón modernu, y que deriva del ríu esla (tamién apaez como estura, Estula, Estola y Esla) nome que se caltien hasta tiempos medievales na ribera derecha del Sella como Stora (anguaño Santianes de Molenes – Ribesella) emparentáu colos ríos Stura y el valle del Stura del Piamonte, al Norte de italia, la conocida como la Galia Cisalpina.

Asina mesmu, atopamos una tribu celta llamada los esturi nesta zona alpina. Otru ríu que tamién apaez na Céltica Europea ye l’Ayeri (Alier y Ayer nes fontes medievales asturianes) emparentáu colos Allier (Francia), Ayer (alemania) o Ayer (Gran Bretaña). La llista puede ser entá mayor. el mesmu idioma asturianu, anque sía una llingua románica, un dialectu deriváu del llatín (al igual que’l castellán) caltien munches palabres de raigaños, unes xermániques y otres celtes. Por casu, l’osu (ursus artos) ye conocíu en alñgunos pueblos de Quirós como bardión (n’inglés, deriváu del saxón, tenemos bear. En celta arct, significa osu) y nel restu d’Asturies denominen esbardu al oseznu.

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Palabres como “bregar” (nel sentíu de batese, engarrar) o “brétigu” (como bravu, altivu) tienen orixe célticu en “brenga”. el mesmu nome del caudiellu celta Brennos, que saquó el santuariu de Delfos nel s. III a.C., tendría’l mesmu orixe. Según el yá clásicu llabiegu, de laboga, labrego, pa referise al aráu, etc. Una bona porción de nomes de preseos de llabranza, instrumentos, nomes d’animales, cualidaes, etc. que nun tienen un orixe llatinu y qu’hasta la fecha reciben la etiqueta indeterminada d’orixe “prerromanu” y constitúin un interesante campu d estudiu pa los llingüistes, entá por esquizar.

Fonte:

“Celtas en Asturias”; Alberto Álvarez Peña; Editorial Picu Urriellu, Xixón, 2002.

Torna l’asturianu:

Fernán Morán.

Semeyes ya ilustraciones:

1ª.- Mapa del Mons Vindius. Fonte: Wikimedia Commons.

2ª.- Estela de Medugenus de la gens de los cilúrnigos, habitantes del castru de la Campa Torres. Atopada na muria defensiva de Xixón. Fonte la semeya: Wikipedia.

3ª.- Estela de Bodocena, fía d’Aravi, del castru d’Agubriga. Foi atopada ‘n Villaverde – Balmonte – Asturies. Fonte: Diariu LNE.

4ª.- Llábana funeraria de Fusi Cabedi, fíu’l vadiniense Ambatus. Foi atopada’n Corao – Cangues d’Onís – Asturies. Fonte: Google. Autor/a: desconocíu/a.

5ª.- Estela funeraria dedicao a Acuana, fía d’Accio de la gens de los organomescos. Atopao en Torrevega – Llanes – Asturies.

6ª.- Estela de los Luggoni Arganticaeni, foi atopao’n Grases – Villaviciosa – Asturies. Autor de la semeya: Xurde Morán.

7ª.- Isla de Deva, nel conceyu de Castrillón, Asturies. Semeya de Javier Seijas.

8ª.- Rigu Ayer a l’altor de Cabanaquinta, nel conceyu d’Ayer – Asturies. Autora la semeya: Lorena.

 

 

 

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