LA CASERÍA, QUINTA O QUINTANA ASTURIANA.

La casería ye la mena de poblamientu rural más carauterística d’Asturies.

La casería ta formada pola casa y les sos dependencies anexes; pol tarrén ya inclusive polos derechos d’aprovechamientu de los montes comunales. La casa asítiase nun espaciu abarganáu denomáu solar, arrodiáu pola antoxana. Nésta asítiense les dependencies anexes: l’horru, el payar, la cuadra y otros espacios dedicaos al almacenamientu. Alredor de la barganal de l’antoxana dispónse’l güertu y los árboles frutales.

quitana_800x332

Nel tarrén dispónense los espacios pal usu ganaderu y el restu de los usos agrícoles. Les partes más llanes dedíquense al cultivu de ceberes. Estos espacios, denominaos eríes, cortines o lloses, abargánense pa evitar la entrada del ganao.

Per otru llau, les partes más inclinaes o más húmedes no fondero del valle, dedicábense a praos, pal aprovechamientu ganaderu.

La casería forma una unidá de producción, de residencia, de consumu, d’esplotación y, nel pasáu, de recaldación.

Según les zones d’Asturies, la casería conozse tamién como quinta o quintana.

arredondo

La casería surde na Edá Media de resultes de la colonización del suelu. La tierra, en manes de la nobleza y del cleru, y darréu de la burguesía, dábase a families de llabradores en parceles de pequeñes dimensiones, en cuenta d’una contraprestación. La clase dirixente esplotaba la tierra y los sos frutos, mentanto los llabradores trabayábenla, llogrando malapenes lo suficiente pa la so sosistencia.

Nel sieglu XVI les caseríes constituyíen l’únicu mediu de vida de los llabradores y una pervalible fonte de riqueza de los grandes dominios territoriales. La casería consolidóse como estructura económica y social en sieglos posteriores, permaneciendo la so estructura hasta finales del sieglu XIX. Los sos calteres esenciales permanecieron hasta mediaos del sieglu XX.

rales_de_llanes

Mentanto munchos sieglos, la casería foi una unidá d’esplotación, que fixo de la tierra la manera de vida de la familia llabradora asturiana.

Según la compilación del derechu consuetudinariu asturianu, la casería defínese como:

Una unidá económica y d’esplotación familiar formada por elementos disociaos, tanto no que fai a la so naturaleza —casa, antoxana, edificios anexos y construcciones complementaries, horros o paneres, güertos, tierres, praos, montes, árboles, animales, maquinaria y preseos de llabranza, y derechos d’esplotación nos bienes comunales—, como al so sistema de propiedá privada, n’arriendu o n’aparcería—, a la so llocalización dispersa y al so destín o aprovechamientu —cultivu, collecha, pacional—, que formen un conxuntu agropecuariu capaz de dar sustentu a una familia llabradora, ensin perxuiciu de qu’ésta pueda tener otres fontes complementaries d’ingresos.

Compilacion de Derechu Consuetudinariu Asturianu (§ 67. Conceutu y denominaciones)
Boletín de la Xunta Xeneral del Principau d’Asturies del 9 de marzu de 2007″.

quintana-gozon

Como figura xurídica, la comisión parlamentaria redautora de la compilación constató la so vixencia al traviés de resolvimientos xudiciales nos partíos xudiciales d’Avilés, Cangas, Grau, Llaviana, L.lena, Uviéu, Piloña y Siero; al traviés de protocolos notariales, nos distritos notariales d’Avilés, Cangas y L.luarca; y con una «verificación ictu oculi» nos conceyos de Cangas, La Ribera, Siero y Tinéu.

Nos nomenclátores d’Asturies, la casería ye una de les categoríes históriques más habituales de les entidaes singulares de población, xuntu cola aldega, la villa y el llugar.

illas

Les normes publicaes pa la ellaboración del nomenclátor de 1930 (Orde ya Instrucción del 8 de marzu de 1930) definen la casería como:

el grupu de dos o más edificios que, tando próximos ente sigo, nun lleguen a formar cais nin plazes, de los que, dalgún polo menos, dedícase principalmente a vivienda

Fonte: 

Wikipedia.

Semeyes:

1ª .- Quintana asturiana. Autor/a: desconocíu/a. Fonte: google.

2ª.- Quintana del s. XVIII a les faldes del Cuera nel conceyu Llanes – Asturies. Autor/a: desconocíu/a. Fonte. Hotel Rural Arredondo.

3ª. Semeya de la quintana de Rales de Llanes – Asturies. Autor: Altazor 83. Fonte: Wikipedia.

4ª.- Quintana del conceyu de Gozón – Asturies. Autor/a: desconocíu/a. Fonte: google.

5ª.- Quintana d’Illas – Asturies. Autor/a: desconocíu/a. Fonte: Mapas de España.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s