EL CONVENTUM ASTURUM (Parte II)

La fecha fundacional de los conventos de la Citerior foi siempres, por fortuna, daqué más qu’un meru problema cronolóxicu y los estudios o páxines a ella dedicaes tuvieron en considerancia razones históriques , amás de les amestaes a la comprensión de los distritos.

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Trés fueron, a última hora, les feches que propunxeronse:

a) Dómina d’Augusto.
b) Dómina de Claudio.
c) Dómina de Vespasiano.

Va escasos años Sancho afirmaba , nes páxines preliminares al so estudiu sobre’l conventu cesaraugustanu, qu’éstos, fueron creaos mientres el segundu viaxe d’Augusto a Hispania (16-13 a.C.) ensin mayores argumentos que los que nel so día espunxera M. Marchetti. L’apaición d’un epígrafe nun llugar inciertu de Galicia nel añu 1983, fecháu nel I d.C. ya nel que consta l’esistencia d’un conventu, paez da-y la razón, polo que fuelga tou tipu de discutinios que siempres xiraron en redol a los datos proporcionaos por Plinio nel so Naturalis Hestoria.

Tratase d’un epígrafe de naturaleza xurídica, grabáu’n bronce, nel que per vegada primera, cronológicamente, consten los Ástures como gens y, sía cual fora’l significáu etnolóxicu qu’asinemos al términu, como una unidá social qu’engloba a otres unidaes menores, nesti casu a los Lougei qu’equí-yos vemos habitando nun determináu territoriu al que los romanos denominen civitas.

C. CAESARE AVG F L AEMILIO PAVLO COS

EX GENTE ASTVRUM CONVENTVS ARAE

AVGVSTAE

CIVITAS LOVGEIORVM HOSPITIVM FECIT CVM

C ASINIO GALLO LIBEREIS POSTEREISQUE EIVS

EVMQVE LIBEROS POSTEROSQVE EIVIS SIBI LIBE

REIS POSTEREISQUVE SVIS PATRONVM COOPTARVNT

ISQVE EOS IN FIDEM CLIENTELAMQVE SVAM SVO

RVM RECEPIT

EGERVNT LEGATI

SILVANVS CLOVTI

NOPPIUS ANDAMI

“Siendo cónsules Gayo César, fíu d’Augusto, y Lucio Emilio Paulo [añu I d.C.], la “ciudá” de los Lougei, pertenecientes a los Ástures del conventu d’Ara Augusta, contraxo un pactu d’hospitalidá con Gayo Asinio Galu, colos sos fíos y los sos descendientes, y -y cooptaron como patronu a él, a los sos fíos y a los sos descendientes, pa sigo, pa los sos fíos y pa los sos descendientes, y aquel tomó-yos so el so protección, la so vecería y la de los suyos. Realizaron el pactu los legaos Silvano, fíu de Cloutio, y Nopio, fíu d’Andamo”.

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L’inscripción mereció un estensu estudiu de Dopico nel qu’afirma que ye probable que na segunda reorganización alministrativa de la Península llevado a efectu por Augusto, ésti procediera na creación de l’alministración conventual, incluyendo nella la fundación de nueves ciudaes o centros, como Lucus Augusti, l’Ara Augusta, dando per sentáu que la rialidá conventual que conocemos a partir de Vespasiano esencialmente ye la mesma que la qu’enllantara Augusto ente’l 16 y el 13 a.C.

L’epígrafe en cuestión, llueñe de resolver problemes hestóricos amena otros nueos a los que, ensin dubia, los especialistes van dir dando rempuestes. Bien, ye ciertu que tenemos una fecha cierta pa un conventu del Noroeste, el I d.C., pero nun ta nidio que’l conteníu del conventus Arae Augustae sía’l mesmu qu’el que denota tol conxuntu epigráfico referíu al conventum Asturum de dómina posterior; quiero dicir, qu’habría qu’entrugase si tien un calter territorial, y sobremanera una funcionalidad política (desplicao per mediu de cultu al emperador), qu’en tiempos imperiales ye sensíblemente distintu a la realidá conventual de dómina republicana (qu’esencialmente ye la mesma que vive Agrícola n’Aquitania ente’l 74 y el 77), pos tales son les primordiales característiques, la peculiaridá, de los conventos del Noroeste tal que los conocemos en dómina posterior, amás la iurisdictio, que, como bien espón Dopico, ta presente na nuesa tabla de patronatu. Almitiendo que, efeutivamente, esistiera esa territorialidad qu’a grosso modo podemos almitir, y qu’Ara Augusta fora la sede física del conventu, lo cual denotaría yá un cambéu importante al respeutu la rialidá conventual republicana empero inda vixente n’otres partes del Imperiu, surpriende la falta absoluta noticies sobro’l conventu (o los conventos) ta la dómina flavia; nada sabemos de les circunstancies del cambéu de la capitalidad del conventu, nel supuestu de la so esistencia primeramente, asina comu que tamién ignoramos l’allugamientu d’Ara Augusta. ¿A qué ye debíu ello? Ta nidiu, sicasí, que cola apaición d’ésti epígrafe’n cuestión queda atayáu’l sentíu de los discutinios anteriores.

pueblos-del-norte

Podríamos pensar qu’Augusto, en víes de pacificación tol Noroeste peninsular tres la guerra ellí sostenida, introdúz los mecanismos políticos n’usu na dómina republicana a midida que Roma diba realizando la conquista del Mediterráneu y con idéntica finalidá, la fayadiza integración de los pueblos nel modelu cultural que Roma pretende enllantar; ya ente esos mecanismos atópase , como recuérdanos Dopico nel mentáu estudiu, el conventus. Ensín que sepamos con certidume como produzse la comentao intrudicción (non cuándo), acasu mientres un periodu de tiempu tuvo xestándose y pongo l’énfasis na xestación) ta qu’atopámoslu cristalizáu, coles singularidaes apuntaes enantes; lo cual asocedería’n dómina flavia, cuando créyase la procuratela financiera Asturiae et Callaeciae, coincidiendo cola progresiva romanización de la rexón inducida pola concesión del ius Latii a diversos núcleso urbanos (Asturica, Bergidum, Flauium, Interamnium Flauium, Flavionavia, Lancia), la efectiva tranquilidá de la zona a partir de los últimos años de Nerón; tou lo cual fai posible que tolos sos habitantes, los del Noroeste, atópense’n meyores condiciones pa participar de los beneficios de los Flavios al traviés de dicha estructura conventual, estructura política afayaiza pa estos menesteres. Nueos materiales documentales, como’l tan pervalible apocayá apaecíu, y un nueu estudiu de los yá esistentes, van aidar a estenar estes ya otres incógnites que l’investigación, pola so propia naturaleza, xenera.

Fonte:

“Asturia prerromana y altoimperial”; Francisco Javier Lomas Salmonte; Biblioteca Histórica Asturiana; Ed. Silverio Cañada 1989

Torna l’asturianu: Fernán Morán.

Semeyes ya illustraciones:

1ª.- Mapa de la división alministrativa romana d’Hispania na dómina Augustana (s. I a.C.). Fonte: socialmoriles. blogspot,es

2ª.- Semeya de la Tabula Lugeriorum de procedencia desconocía, angüañu espuesta nel Museu d’A Coruña (Galicia). Autor de la semeya: Xabier Moure.

3ª.- Mapa de la división territorial romana del Noroeste d’Hispania. Autor: Miguel Angel González. Fonte: Google.

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