¿QUÉ ATALANTAMOS POR CELTISMU?

Güei vamos recuperar una migayina de l’hestoria de la Lliga Celta d’Asturies; n’esta vegada, vamos ufrecevos un artículu espublizau na espublización de la Lliga Celta d’Asturies que nomábase ASTOR allá pel añu 1983.

img520

Anque pasaron ya más de 30 años, salvo pequenísimos matices, esta sigue siendo la filosofía de la Lliga Celta d’Asturies, esperamos que vos preste esti maxistral artículu.

Ye abegoso dar una definición de “celtismu” teniendo’n cunta que los Celtes nun fixaron la cultura de so cola escritura, polo que nun disponemos de les sos idegues esplícites o concretes. Almitiendo esta fastera, la nuesa asociación atlanta’l celtismu comu un de los factoes que conformen la especificidá de la cultura asturiana y que tien de común colos demás, el tar en trance desapaición, al vese afeltau dende cuantayá, per munches presiones exercíes per otres cultures, que si se imponen ye pela fuercia que se-yos da -direuta o indireutamente- y non per ser les meyores, sigún un “destín universal”.

La Lliga Celta d’Asturiesm enfotada’n caltener qu’el Pueblu Astur y la cultura de so nun espaeza, decició da-y primacía al fatore célticu, abondo escaecíu gracies a esi llabor de lo que podríamos nomar comu “romanomanía”, la cuala cuaya na mente d’abondos asturianos que considérense -nel so sen vulgar y tópicu- como “llatinos”, “mediterranios”, o descendientes d’una esplosiva amestadura ente romanos e íberos. Nun ye d’estrañar. Tamos acostumaos a que mos borren ya intenten faer una xagoza del periodu hestóricu nel qu’el País Astur arrecibió la bas étnica y cultural so la que xorreció el pueblu asturianu, amestandose con otres aportaciones -menores no étnicu, mayores no cultural-. Graces a esa bas céltica, angüaño caltenemos una xenuína idiosincrasia y estremadura d’otros pueblos. Esi periodu que nel mundu conozse comu “época d’apoxeu de la civilización celta”, acá acostúmase a nomalu col eufemismu de “época prerromana”, oseya, de la Edá’l Bronce fasta la invasión melitar romana.

castro_coana_t3300102.jpg_1306973099

La hestoria científica europea demuestra lo que dellos otros hestoriadores oficialistes estatales nieguen: que la bas celta yera la principal cuando los romanos llegaron al País Astur, asina comu que l’ocupación romana foi cuasi esclusivamente melitar, ya que n’aquellos tiempos la colonización taba dirixía a otres zones de l’Emperiu Román -comu la Dacia-, a más de nun ser el nuesu país de porgüeyu pal colonu, enfotau per aquelles époques cola poducción del trigo. Pala esplotación d’oru bastaba col asentamientu melitar, que delles vegaes usó de los castros celtes, lo cualo sirve a dellos axetivar a los poblaos astures de “romanos o romanizaos”.

La romanización d’Asturies, qu’ente otres coses fizo espaicer les llingües gaéliques falaes nes tierres, foi más bien obra de la cristianización. Foi col cristianismu y non colos melitares romanos, cuando la civilización romana entamó a caltriar con toes les sos consecuencies nel País Astur.

mapaasturias54--647x350

Pero nun per esu vamos cayer na celtomanía y falar de races. Semos los primeros en reconocer que los Celtes, nin foron raza, nin foron imperiu. Foron un conxuntu pueblos cosanguinios con propia individualidá y ayenos a idegues emperialistes, comu la Hestoria y el presente encárguense de demostrar. Tampocu vamos pretender redescubrir poemes d’Ossian, perque nun queremos cayer na falsedá o’l folclorismu, comu Macpherson y perque sabemos que la nuesa llingua ye romance, y comu tal, tien la cadarma llatina, anque caltenga dellos términos, raigones, peculiaridaes y topónimos gaélicos.

Nun tenemos na que ver colos movimientos del siglu pasau comu los de Murguía, porque queremos salvar la cultura de les garres de la política. Amás, danse otres condiciones y tamos n’otros tiempos.

Escribimos en llingua asturiana porque ta rellacionao col celtismu nel sen de que tamién ta en pelligru d’espaición y porque los Astures siempres demostramos un gran amosr polo de nos y lo que de ficimos de nos comu pueblu con calter cerbunu ya independiente. Quiciabes per mesmu motivu Cervantes escribió “El Quixote” en castellán y non n’íberu.

arbol-palabra-3

Sabemos que los Astures, neto a los demás celtes, praticaben una relixión de tipu panteista-animista. Adoraben a la Natura comu tala y los sos fenómenos, ensín necesitar de menistros que “almenestrasen” lo que yera de toos/es, per nun ser de naide. Nos , participamos d’ello y creyemos tener una ñátura esteticamenti adoratible, magüer tar atacada y espoliada per tolos llaos. Poro, pruyemos el guxán de l’ecoloxísmu, pa contribuir a crear la forcia qu’esti movimientu tien de tener n’Asturies, país que posee una gran ñátura, pero tan en peligru d’estinción comu’l Celtismu y la Llingua. La nuesa xera nesti fatore sedrá per agora informar y denunciar daños al patrimoniu natural de toos los asturianos.

Paez ser que los Celtes nun usaben de la escritura, o al menos, non de la forma qu’angüaño la concebimos perque temíen que les pallabres, al fixase’n siños, camudarense nel instrumentu de la mentira. Güei, munches idegues y sentimientos de los asturianos son falses dafechu, por tar edificaos so un pasau hestóricu tracamundiau al serviciu d’otres idegues y plantegamientos que mos son ayenos. Queremos emesar la hestoria de nos, de la man la cencia, la crítica y l’oxetividá, pa contribuir a la curación d’esi cáncanu llamau manipulación. Intentaremos francer esa cadena tópicos romanizantes, castianizantes, “paniberistas”, o cualisquiera otros que pongan en peligru la nuesa especificidá comu pueblu, pero ensín cayer n’un especismu o maniqueismu a los Walter Scott, perque con abondo “grandiosismu” arrecostinamos ya.

Puestos a caltener, tendremos mui en cunta eses costumes y vezos qu’informaron delles instituciones xurídiques asturianes y que deben cuayar n’una compilación del Drechu Foral Asturianu. Nun tamos d’alcuerdu cola fras de Posada Herrera: “Asturies renunció a les sos llibertades y fueros pel bien de l’unidá d’España”. Nos, entá estremamos ente renunciar, y que te faigan renunciar.

11224119_930334917005985_370499306055501524_n

Nun escaecemos la situación xeográfica del nuesu país, a la vera l’Atlánticu, un océanu abiertu al mundiu. Semos atlánticos, dende anantia los Celtes y quiciaves d’ehí el talante abiertu y la idiosincrasia aventurera del Astur en particular, y del Celta’n xeneral, que fai’l qu’atopemos asturianos, irlandeses, gallegos o escoceses en cualisquier requexu’l mndiu. Poro, quier ser la nuesa una cultura abierta, que nagua por contribuir a la cultura universal modestamienti, pero comu pueblu, ensín tener que pasar per intermediarios. De sobra sabemos per esperiencia que la cultura estatal pretende “uniformar”.

Daquién creya que semos ciarraos, que pasamos la vida mirando pal embeligu de nos, ta nun pilancu. Los vraeros nemigos de la cultura universal son los que la tresmanen cola estatal, viendo sólo un embeligu mayor qu’el que mos achaquen a nos, col agravante de qu’el suyu ye de plesiglás y del cualu nun saben sortir si nun ye pa competir con noxu respetu a les otres cultures estataliegues. D’ehí saler les Torres de Babel. Ehí ta’l vraeru nemigu la cultura universal y non na cultura los pueblos.

Nos nun vamos perder el tiempu lloramicando pala pérdida de Cuba y les Filipines; desconfiamos d’esos caberos bastiones de la Xeneración el 98 que vienen a abellugase n’Asturies, y con esto fayendo angüaño verdá’l mitu Cuadonga, a fines del sieglu XX. Tamos más esmolecíos en hermananos colos pueblos. Al respectu, nun sólo caltenemos relaciones culturales colos demás Países Celtes, sinín que tamién con otros vecinos y nagüamos por siguir aumentando’l intercambiu cultural, perque sabemos que n’elli ta’l futuru d’una auténtica cultura universal al serviciu l’home y non del Estau.

cfcee62b31fe6302eeb1366ce198c628

Había nos Celtes otres idegues y concepciones que podríen ser adataes y esporpollaes nestos tiempos, comu puén ser la consideración que tinía la muyer hai 2500 años ya y que gracies a la cultura “xudío-greco-romana” y les sos consecuencies, perdímosla.

Tamién podríamos falar de la forma de concebir la propiedá y los sos frutos comu de la colectividá, qu’entá subsiste en delles manifestaciones del nuesu sector agrariu, y magüer l’imposición d’unes lleis que s’acomoden mayor a otres tierres y otres xentes.

Finamos nagüando per dellos ideales de los nuesos ancestros que resúmense na so forma de vivir: n’envidiables armonía cola Ñátura.

Y esto ye lo que la Lliga Celta d’Asturies atalanta por: CELTISMU.

Fonte.

Introducción: Fernán Morán. Presidente de la Lliga Celta d’Asturies

Artículu: Revista ASTOR nº5, Uviéu n’abril de 1983.

Semeyes ya illustraciones:

1ª.- Castru de Cuaña. Autor: Turespaña. Fonte. Google.

2ª.- Mapa de la división romana del País Astur. Fonte: diariu El Comercio.

3ª.- Texu de Bermiegu’n Quirós. Fonte: diariu LNE.

4ª.- Mapa de les Naciones Celtes.

5ª.- Pareja de Astures. Fonte: Museu Arqueolóxicu d’Asturies. Autor: desconocíu.

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s