SOLSTICIU DE BRANU N’ASTURIES: LA NUECHE DE SAN XUAN.

Yá’l sol algamó el puntu más altu del so camín: Ye’l solsticiu de branu, el mediu dí del añu, el dí de más lluz y la nueche más curtia. Y ainda les fogueres pretenderán desvanecer les sos solombres. San Xuan cellebra la plenitú solar.

miki lopez oviedo

La Nueche de San Xuan ye nueche de prodixos, d’espíritos, de máxica virtú. Toles fuerzes sobrenaturales, de la tierra y del aire, del fueu, de les agues, añublen al filu de les doce campanaes de la medianueche. Entama el reinu de los presaxos, de les fechiceríes y conxuros…

Los mortales faen fogueres nes antoxanes de les cases o nes encruciyaes pa afuxentar a los malos espíritus y salten sobre elles p’allexar a les enfermedaes durante tou l’añu. Col fueu d’estes fogueres encienden unes fachos de yerbes qu’acerquen a los aperios de llabranza para allonxar a les plagues de les colleches.

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N’esta nueche, les xanes salen de les sos cueves y de les sos maravioses cases nos manantiales; ye cuando más filen, cuando más tienden la ropa, cuando más se peñen y cuando más xueguen a los bolos a la vista de los homes. Poles grietes de les roques salen pites que ponen güevos de los que salen pitinos d’oru… y dalgunes montañes tórnense d’oru o de plata y de les sos fontes manen ayalgues en llugar d’agua…

Ye’l momentu afayaízu pa recoyer les yerbes máxiques nes viesques, que deberán ser recoyíes n’esta nueche, ser puestes nos umbrales de les puertes y guardaes la mañana siguiente col oxetu de que sirvan pa facer ferviatos contra les enfermedaes durante tou l’añu. Una planta mui codiciada n’esta nueche ye la de la buena ventura: El trébole de cuatru fueyes. Esta planta proporciona al so poseedor buena suerte na gueta d’ayalgues ocultes nes viesques.

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Yá que los espíritus del mal tan esbilitaos, ye n’esta nueche cuandu los fechizos se rompen y los aventuraos pueden derrotar a los cuélebres y desencantar a xanes que tuvieron prisioneres durante sieglos y conseguir el so fabulosu tesoru.

Na madrugada de San Xuan, cuandu’l Sol sal brillando pel horizonte, xuega un papel mui importante la recoyida de la Flor d’Augüa, que ye la rosada dexada polos ventolinos, y a la cual se-y atribuyen propiedades máxiques y curatives. N’Asturies esiste una espresión que ye la de “llavase cola Flor d’Agua” y que ye revolcase desnudu sobre la yerba pa impregnase así de la rosada bendita: Trátase d’una costume ancestral que ye necesariu siguir pues conozse el casu d’un pastor al cual varies encantaes no-y regalaron una vaca por nun habese “llavao” esa nueche. Córtense tamién les flores de sabugu y colóquense na ventana pa que reciban la bendición del Santu, anque ye necesariu retiralo enantes de que salga el Sol, pues de lo contrariu esapareceríen del sabugu toles sos máxiques virtúes.

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L’astru rei, el Sol, representa un papel mui importante na vida del pueblu asturianu dende la nueche los tiempos: Gracies a él florecen les flores nos campos, crecen y maduren les colleches, y, en fin, ye imprescindible, pues sin él la tierra quedaría sepultada baxo los xelos. Pero el Sol tien tamién propiedaes máxiques que fueron acertadamente detectaes polos ocultistes de toles époques.

Yá na dómina prerromana, el dios-sol Lug yera la divinidá suprema de los astures, antecesor epónimu de los habitantes d’Asturies centro-oriental, los Luggones, que diben cada añu al nemeton (claru na viesca) de Llugo de Llanera (Lucus Asturum) a rendi-y cultu. Más tarde, na Edá Media, el rei Fruela treslladó sospechosamente la capital del reinu de Cangues d’Onís a Uviéu, non mui lloñe de Llugo de Llanera, y magar entós entamen apaecer en munchos hórreos ya ilesies de toa Asturies símbolos relacionaos col poder solar: El triskel, que simboliza tanto’l movimientu cíclicu del Sol, que naz y renaz cada día y cada añu, como la integración de los 3 elementos de la ñatura (agua, aire y tierra) ; la roseta o rosa de los astures, que representa al Sol fertilizando a la tierra y que pa los asturianos actuales ye la flor del agua que, como vistis, ye aquélla que naz na madrugada del día San Xuan, tres ser tocaes les agües polos rayos d’un Sol nel so apoxéu. Pero el sinificáu real y profundu de toos estos símbolos sólo yera conocíu polos antiguos monxos qu’habitaben aquéllos monasterios yá deshabitaos, y de los cuales nun salió xamás el secretu.

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Palos campesinos d’anguañu el Sol ye simplemente un guardián frente a los malos espíritus, y así invoquen a Xuan de Riba o Xuan Blancu pa conxurar a la neblina:

Escampa, nublina,
de val.le en val.lina,
regueiros abaxo,
canales arriba,
que ahí vien Xuan Blancu
jurando y votando
que te ha de comer
con su mucher barbuda
y a sua perra l.lanuda

El Sol ye repulsor de los espíritus malinos, y esta ye la razón que nel día de San Xuan el cuélebre y tolos fechizos malinos sean vulnerables. Pol contrariu, na otra parte del añu, nel Día de Tolos Santos y nel Solsticiu d’Inviernu, los espíritus del Inframundu invaden el mundu los vivos aprovechando la debilidá solar y convién afuxentalos mediante rituales. Durante los Eclipses de Sol ye necesariu llevar a los perros a la casa pa que nun rabien, y llevar a les vaques a les cuadres pa evitar qu’enfermen. Y ye qu’al apagase el sol espárdense otra vez tolos malos espíritus, y pueden metese nel ganáu, y guardar na verdura, y agazapase na yerba que les vaques acaben de comer.

Fernán Morán / Jose M.R.

Semeyes ya illustraciones:

1ª.- Danza Prima na foguera San Xuan d’Uviéu 2012. Autor: Miki López. Fonte: google.

2ª.- Foguera San Xuan en Xixón. Autor/a. desconocíu/a. Fonte: 20 minutos.com

3ª.- Detalles de Flores d’Augua tamién nomáes Flor Galana o hexapétala nun horru asturianu. Autora: Jacinta Llunch Valero.

4ª.- Triskel cola inscripción “Asturies nación celta”. Fonte: Andecha Astur.

 

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