EL CALENDARIO CELTA DE LOS ÁSTURES.

«Los Druidas aseguren conocer el tamañu y la forma de la tierra y del firmamentu, el movimientu’l cielu y de los astros ya’l destín trazáu polos dioses»

Ensegún D’Arbois de Jubainville, esti estudiu astronómicu desempeñáu polos druidas «tenía una vertiente práctica, que yera la fixación del calendariu» . De xuru munchos de los nuesos llectores oyeron falar del “calendariu celta”. Podemos reconstruyir les sos feches, nomes particulares y sinificaos a partir de los manuscritos medievales irlandeses y galeses que mientres un tiempu constituyeron una reminiscencia de les creyencies y saber precristianos. Estes fiestes, ensegún la lliteratura medieval irlandesa, denominábense Imbolc, Beltaine, Lugnasad y Samain y, sacante’l primeru la primera convertida na fiesta de Santa Brígida, siguieron celebrándose n’actualidá reconociendo’l so orixe paganu. Conozse, amás, una referencia arqueolóxica d’estes celebraciones nel Calendariu de Coligny atopáu’n Coligny, Ain, Francia. Consta d’una placa de bronce con anotaciones en llatín y furacos pa señalar anotaciones ensegún un marcador. Ta fecháu nel sieglu II d.C. y nél coordinense los calendarios llunar y solar: toma 1835 díes partíos ente 62 meses de 29 o 30 díes tomando un periodu de 5 años: va haber dos años de 13 meses o 385 díes y trés de 12 meses ó 355 díes.  La referencia implícita a les fiestes de media estación nel Calendariu de Coligny referiérese a cuatro díes que comparten la notación Prinni Lag… y qu’estremen l’añu solar en cuatru partes: Rivros, Cutios, Equos y Cantlos. Según MacCluskey corresponderíen coles fiestes de media estación si la referencia a trinox Samoni respondiera’l solsticiu de branu.

Solsticio de verano sobre Becerril desde los laberintos de Peñafaciel

La Península Ibérica nun ye ayena a esta división: nel Llibru de Bon Amor del Arcipreste de Hita, l’iviernu cunta colos meses de payares, avientu y xineru; el branu, con febreru, marzu y abril; l’estivu, con mayu, xunu y xunetu; a lo último, la seronda, con agostu, setiembre y ochobre . Les pervivencies de la celebración de primeros de febreru taríen en festividaes de los Santos del Iviernu (San Antón, Les Candeles, San Blas,…) y los Antroxos ; la de primeros de mayu nos mayos y rogativas ; la de primeros d’agostu nes fiestes de la collecha ; y les de primeros de noviembre nes de Tolos Santos y Samartín.

La circunstancia de qu’estes cuatro fiestes atópense a mediu camín ente los solsticios y los equinoccios llevó a dellos autores a postular l’esistencia d’un antiguu calendariu solar européu vertebráu por estes feches de primeros de febreru, mayu, agostu y noviembre que, de la mesma, correspuenden a los puntos medios ente solsticios y equinoccios. Dafechu, autores como l’astrónomu británicu Joseph Norman Lockyer o l’inxenieru escocés Alexander Thom reconocen alliniadures astronómiques en dellos monumentos megalíticos nestes antigües fiestes .

El sol de primeros de febrero y de noviembre a través del megalito de San Salvador de Quintanilla de Somoza

No que fai a la fastera cismontana d’Asturia (angüañu País llionés), nesti artículu vamos aldericar en primer llugar, si podemos reconocer nel so pasáu prehistóricu l’usu d’un calendariu comparable col celta y en segundu llugar, si esiste dalguna reminiscencia de so na tradición festiva popular lleonesa.

Nel primer puntu podemos mentar dos trabayos nos que s’estudien conxuntos lleoneses d’arte rupestre utilizando un enfoque arqueoastronómico como l’apuntáu polos autores anteriores (Lockyer, Thom, Ruggles,…). El primeru foi publicáu nel llibru “Teleno. Señor del Llaberintu, del Rayu y de la Muerte”, trata sobro distintos estaciones de petroglifos, túmulos y estructures megalítiques reconocíos na Maragatería y conclúi que:

«Pué comprobase que les direcciones calteníes per llínea de marques, furacos, llechos escavaos en piedres y megalitos, nun se distribúin alleatoriamente ensinón que atrópense’n declinaciones astronómicamente significatives. Ente los valores nos que se producen los másimos: -36,5º, -29º, -24,0º, -19,5º y -16,0º, los cuatro últimos puen rellacionase ensin problemes col lunasticio mayor sur, al solsticiu d’iviernu, el lunasticio menor sur y les fiestes de media estación ivernices […] Adicionalmente, vamos considerar les alliniadures que producense de forma natural al respeutu de los finxos singulares del paisaxe alredor [ Del so analís estadísticu esprendese que] dalgunos de los finxos d’observación foron escoyíos pa sorrayar una alliniadura astronómica que  producíase nel paisaxe de manera ñatural. Siguen sobresaliendo’l solsticiu y fiestes de media estación ivernices, los lunasticios al sur y remanecen con mayor claridá’l solsticiu y fiesta de media estación branices con valores 24º y 17,5º» .

Antropomorfo de San Pedro Mallo iluminado en el anochecer de las fiestas de media estación de primeros de febrero y noviembre

Coles mesmes esti trabayu describía’l sinificáu hestórico y popular de les fiestes de media estación: la fiesta que da empiezu a la primavera «informa del entamu de les xeres agrícoles dempués de l’interrupción iverniza lo qu’implica la disolución del iviernu malinu, la purificación riquida pal empiezu d’una nueva etapa ya los sacrificios destinaos a los muertos pa que protexan les granes semaes» ; de siguío, les fiestes qu’empecipien el branu son feches «de preparación, de baños rituales que evidencien el calter sagráu de l’agua nestes feches, de fueos, de hierogamia, d’espulsión y sacrificiu del iviernu y d’estimulación de la fertilidá tan necesaria nun periodu de crecedera que va rematar na prósima collecha» ; a la fin del branu, «la seronda ye ocasión pa l’ufrienda de los primeros frutos de la tierra nuna fecha prósima a la fiesta de media estación de seronda, ye tamién el tiempu de la collecha y de la vendimia, lo mesmo que de la celebración de l’aición de gracies nuna serie de fiestes qu’estiendense ta l’empiezu del fríu […] La Gran Diosa Madre t’avieyando, asimilando atributos funerarios. A los homes agora correspuende-yos agradece-y a los muertos la collecha qu’empieza a fructificar» ; y finalmente, nel iviernu realicen sacrificios ya ufiértense alimentos a los espíritos de los muertos, representaos con mázcares como agradecimientu polos frutos llograos y por que protexan les sos reserves pal iviernu . Ye’l tiempu de los tarrecibles tributos esixíos polos irlandeses Fomoré, el rei Minos, los moros o los dragones» .

El segundu foi publicáu nun artículu d’estudios arqueo-astronómicos sobro la pintura rupestre esquemática ¿posible indicador de dómines de frecuentación? A cunta de Peña Piñera Librán y San Pedro Mallo, presentáu nel XIX Congresu Internacional de la International Federation of Rock Art Organizations (IFRAO) que desencolcose’n Cáceres ente’l 31 d’agostu al 4 de setiembre de 2015. Nesta vegada, l’oxetu d’estudiu foi’l conxuntu d’estaciones de pintures rupestres del Bierzo que conclúi que:

«Entamamos esti estudiu cola hipótesis de que los soportes pétreos de les pintures rupestres incluyíes nesti trabayu manifestaben fenómenos de lluz y solombra en feches claves d’un calendariu prehistóricu vertebráu por solsticios, equinoccios y fiestes de media estación y realicemos un analís estadísticu qu’amuesa frecuencies estraordinaries d’alliniadures, non yá nestes feches, sinón tamién nos lunasticios mayores, probablemente producíos mientres la lluna llena» .

función de densidda de probabilidad de los fenómenos de luz y sombra de las pintras rupestres del bierzo

Una vegada que podemos acreditar l’usu d’un calendariu prehistóricu vertebráu por solsticios, equinoccios y fiestes de media estación que postulamos como’l calendarios de los primeros llabradores y ganaderos del occidente d’Europa, pasamos a analizar si hai evidencia de dalgún tipu de pervivencia d’esti perantiguu calendariu.

En primer instancia, Llión nun ye ayena a la gran importancia concedida a la celebración de los antroxos, fiesta de primeru de mayu, fiestes patronales de primeros d’agostu, Tolos Santos, San Xuan y Navidá como asocede nel restu de la Península Ibérica que podemos rellacionar ensin dificultá coles fiestes de media estación de primeros de febreru, mayu, agostu, payares y solsticios de branu ya iviernu, respectivamente. Sicasí, podemos dar un pasu más y tratar de resolver la pervivencia d’esti hipotéticu calendariu prehistóricu na tradición popular festiva lleonesa. Pa ello arrexuntemos les feches de les fiestes llocales de la provincia de Llión publicaos nel Resolvimientu de 16 avientu de 2013, pola que s’afiten les Fiestes Llocales de los distintos Conceyos de la provincia de Llión, pal añu 2014, espublizau nel Boletín Oficial de la Provincia de Llión, y esaniciemos daquelles festividaes rellacionaes col ciclu de Selmana Santa (Antroxu, Selmana Santa Corpus Christi, Pentecostes,…) pola so movilidá. Si graficamos la función de densidá de probabilidá de les declinaciones solares correspondientes a estes feches utilizando un núcleu gaussiano con esviación típica igual a 5 vamos constatar la producción de picos nos díes 16 de mayu (9 díes más tarde de la fecha de midía estación de primeros de mayu), 17 d’agostu (11 díes más tarde de la fecha de midía estación de primeros d’agostu), 13 de setiembre (8 díes antes del equinocciu aparente de seronda), 29 de xunu (8 díes dempués del solsticiu de branu), 27 de xunetu (10 díes antes de la fecha de midía estación de primeros d’agostu), 4 de febreru (1 día antes de la fecha de media estación de primeros de febreru), 7 d’ochobre (16 díes dempués del equinocciu aparente de seronda), 8 d’avientu (13 díes antes del solsticiu d’iviernu), feches siempres referíes al 2014. Esto ye, el calendariu festivu popular lleonés ta articuláu en redol a solsticios, equinoccios y fiestes de media estación cola ausencia del equinocciu de primavera y la fiesta de media estación de primeros de payares. Magar dambos finxos tán representaos pela Selmana Santa (la Pascua correspuende a la primer lluna llena dempués del equinocciu de primavera) y la fiesta de Tolos Santos, respeutivamente, tamién cuntamos que col tiempu producióse un treslláu de la festividá de primeros de payares a la redolada del equinocciu de seronda y a celebraciones de la redolada inmediata de la ciudá de Llión como la de San Froilán.

Soliforme iluminado en el amanecer de las fiestas de media estación de primeros de febrero y noviembre

A mou de conclusión podemos dicir qu’atopamos evidencia arqueoastronómica nel rexistru arqueolóxicu lleonés sobromanera nes sos manifestaciones d’arte rupestre, de participar d’un calendariu prehistóricu común al que depués derivó nel conocíu “calendariu celta” n’otres rexones atlántiques europees. Per otra parte, tamién reconocemos evidencia estadística de la pervivencia d’esti calendariu en tra tradición popular festiva lleonesa magar nesti casu con hai conciencia propia d’un orixe paganu.

Autor:

Miguel Angel González. Investigador de los santuarios prehistóricos astures dende la prespectiva astroarqueolóxica; titular del blog: Asturiensis Provincia Indígena, al que podéis entrar n’esti enlláz: http://asturiense.blogspot.com.es/, dende la Lliga Celta d’Asturies recomendámos la so visita y consulta.

Dende hai dalgún tiempu tamién ye collaborador de la Lliga Celta d’Asturies.

Fontes consultaes pol autor pa facer esti trabayu:

POMPONIO MELA, Corografía III, 2, 18-19

D’ARBOIS DE JUBAINVILLE, H., Les druides et les dieux celtiques à forme d’animaux, p. 151, citado en GUYONVARC’H, C.-J., LE ROUX, F., Los druidas, Abada Editores, 2009

GUYONVARC’H, C.-J., LE ROUX, F., Los druidas, Abada Editores, 2009

MacKILLOP, J., A dictionary of Celtic mythology, Oxford University Press, 2004 (1ª ed. 1998)

MacCLUSKEY, S.C., Astronomies and cultures in early medieval Europe. Cambridge University Press, 1998

CARO BAROJA, J. El carnaval, Taurus, 1986, 1ª ed. 1965

GONZÁLEZ GONZÁLEZ, M.A., Teleno, Señor del Laberinto, del Rayo y la Muerte. Un enfoque etnoarqueoastronómico para el estudio de los santuarios antiguos del corazón de la Asturia, Editorial Lobo Sapiens, 2011

Semeyes:

1ª.- Solsticiu de branu sobro Becerril dende los llaberintos de Peñafaciel – País Llionés. Autor: Miguel Angel González.

2ª.- El sol del 1 de febreru al travies del megalitu de San Salvador de Quintanilla de Somoza – País Llionés. Autor: Miguel Angel González.

3º.- Antropomorfo de San Pedro Mallo illumináu al atapecer nes fiestes de media estación de febreru y payares. Autor: Miguel Angel González.

4ª.- Función de densidá de problabilidá de fenómenos de lluz y solombra de les pintures rupestres del Bierzo – País Llionés. Autor: Miguel Angel González.

5ª.- Soliforme illumináu al atapecer nes fiestes de media estación de febreru y payares nel País Llionés. Autor: Miguel Angel González.

 

 

 

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