MITOLOXÍA ANIMAL ASTURIANO: EL CUERVU.

Suel tenese por mal agüeru. En Bocines (Gozón) dicíase que tres cuernos esnalando yeren siñal d’entierru, porque los tomaben pola cruz y los ciriales.

Tamién ye señal de muerte la pega glayando cerca la casa de dalguién que ta enfermu en cama.

Nel Cantar de mio Cid, al salir al destierru atopa un cuervu a la mandrecha: “mala suerte tenemos, pues ovimos la corneja diestra.”

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Na Edá Media yera frecuente decidir y pronosticar sol resultáu de les batalles por esnalar o’l glayar d’estos páxaros. L’escudu de Pravia tien seis cuervos en memoria d’una batalla escontra los moros. Cuéntase qu’un capitán pravianu del valle d’Aranguín taba a la oriella’l ríu cola so tropa viendo a Pelayu engarráu colos moros y nun acababa de decidise si dir a echa-y una manu o non. Nesto, seis cuervos punxéronse a esnalar perriba d’elli, y entós dixo:

“ Aves de poca valía

que de fame sentís pena,

venir na mio compañía

que de carne ajena o mía

vos daré la panza llena.”

En diciendo esto, cruzó’l ríu y achuquinaron a los moros, venciendo na batalla. En Cañéu dicen que la batalla diose en Ponte Vega, cerca Ca Valiente’l Retruellu, anque otros pravianos asitien la engarrada cerca de Pinullán.

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En As Mestas (Cuaña) dizse que los cuervos son mouros porue fueron maldicionaos. Cuando taben quemando a San Llorienzu nuna parrilla, los cuervos allegábense esnalando pa poner les brases más enceses. Nun hai qu’escaecer que n’Asturies la palabra mouro refierse lo mesmo al color escuru de les sos plumes qu’a ser “paganu”.

N’otres lliendes, el cuervu sigue venceyáu a San Llorienzu. Na hestoria’l Cuélebre de San Llorienzu, en Xixón, dempués de qu’un ermitañu nomáu Gorín achuquinase al mostru, foi abellugase a la cubil de la sierpe, y los mariñanes de Cimadevilla manteníenlu per si se-yos escaecía dalguna vegada lleva-y comida, un cuervu aparecíase-yos glayando pa recordá-yoslo no que se conoz güei como La Colina’l Cuervu.

En Castiellu Bernueces (Xixón) dizse qu’a los doscientos años, los cuervos inda son pollos, porque son unos páxaros que lleguen a ser mui vieyos, y por esu sabios.

Na mitoloxía xermánica, Wodan, tamién nomáu polos escandinavos Odín, tien dos cuervos sabios que-y cuenten lo que pasa pel mundiu. Son Huginn (pensamiento) y Munnin (memoria).

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Na mitoloxía céltica, el cuervu vencéyase a Lug, una divinidá solar. Curiosamente, n’Asturies, el sol conozse, ente otros nomes, por Llorienzu, santu que, como vimos, tien que ver con estos páxaros.

En dalgunes hestories, ye un cuervu’l que, posáu corvando (glayando) enriba d’una pela, da señales de qu’ellí ta enterráu un tesoro. Ye’l casu de La Peña’l Cuervu, nel monte Gorfolí, per frente La Braña (Illas).

Pico El Cuervo visto desde el Colladín de La Xistra

Cola pega (Pica pica) solíen facese agüeros y prediciones sigún el númbreu d’elles. Asina, dicíanse nel Esllavayu, parroquia de Llibardón (Colunga):

“ Una un disgustu,

dos un pesar,

tres un nacimiento,

cuatro una alegría,

cincu un casamientu.”

Na mitoloxía céltica (n’especial la irlandesa), la Morrigu ye una divinidá guerrera que se presenta nel campu de batalla tresformada en pega, engarridando a los combatientes a la griesca, anque tamién tien otru aspecto comu diosa del amor. El so nome quier dicir “la gran reina”, y tien el mesmu xeitu que la fada Morgana del ciclu artúricu.

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N’Asturies, dizse que la pega ye lladrona y qu’arrampla con tolo que brilla. Nómase tamién Mari Urraca. Los nomes de Mari, Marica y Maruxa vencéyense munches vegaes a personaxes mitolóxicos femeninos.

Fonte:

“Animales míticos d’Asturies”; Alberto Alvarez Peña; VIT Ediciones.

Semeyes ya ilustraciones:

1.- Dibuxu d’un cuervu cola l.luna l.lena. Autor: bolonyshow.

2.- Escudu de Pravia.

3.- Dibuxu de Odín acompangáu de los cuervos de so. Autor/a: desconocíu/a. Fonte: google.

4.- Picu’l Cuervu, vista dende’l Colladín de la Xistra, nel conceyu Casu – Asturies. Fonte la semeya: kikolake.blogspot.

5.- Diosa “Morrigan”, La Morrigu n’Asturies. Autor/a: desconocíu/a. Fonte: google.

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