Pocos animales son tan temíos ya tán arrodiaos de lliendes comu’l llobu. Ello débese a que foi, en tiempos, el meyor competidor del nome pola caza y el ganáu.

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Son abondes les lliendes d’home que se tresformen en llobu. Munchos autores contaben qu’esti mitu namás s’atopaba nos conceyos occidentales asturianos pola influencia de los relatos del Lobis-home gallegu, cosa que nun ye cierta.

Lliendes d’homes llobu atopámosles en toa Asturies, tamién n’Euzcadi (onde lu llmen Gizosto), n’Estremadura, ya’n definitiva’n tola Europa medieval.

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En Burbudín (Llanes) atopamos la fegura del Lloberu, un home que comandaba les manaes de llobos por criase con ellos pel Puertu Riesena. Foi famosa Ana Marta García, natural de Posada (Llanes), qu’en 1648 foi procesada pola Inquisición por llobera. Dicíen que siete llobos, ún de cada color, diben a come-y pan de les manes, y qu’atacaben el ganáu pol so mandatu.

En Rubléu Teinás y Mieldes (Cangas del Narces) y Barréu (Tinéu) fálase de los L.lobos Meigos, xente que se vuelve llobu a voluntá, cuando quieren, pa corar el ganáu de los vecinos.

Son abondes les hestories d’homes  que se tresformen en llobu por una maldición materna en pueblos como Combarru, Veigamiegru o Naviegu (Cangas del Narcea), lliendes asemeyaes a otres que podemos atopar en Suecia o Noruega, onde llamen a los homes llobos Varulf o Varulv. Munches d’estes maldiciones curen siete años, igual qu’una llienda irlandesa na que San Patricio convierte siete años en llobos a delles tribus paganes.

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En dalgunes lliendes asturianes, como por exemplu en Tormaleo (Ibias), l’home tresfórmase en llobu por una maldición del padre, por comer carne na Cuaresma. La mesma historia aparez en Foz (Riosa) o nel conceyu de L.lena.

Les feríes recibíes como llobu caltiénense al vover atener fegura humana. Nuna historia de Vil.lare Vildas (Sumiedu), dispáren-y a un llobu y arrínquen-y una uña; al tornar a ser home, faltaba-y un didu nel pía.

Dexando a un llau esti tipu de lliendes, la xente referíase al poder curativu d’uñes y caniles de llobu.

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Esontra’l tarazón (una fiebre y un tembleque que-yos entra a los potros), dicíase que yera bono pinchalos na xema’l rabu o nel cielu la boca con un canil de llobu pa que sangraren. N’Ozcos, Cuaña, Bual, etc., pa curar el mal del monte (la mastitis), nomáu tamién el ramu’l monte, lo mesmo en vaques qu’en muyeres, facíase una cruz colos caniles enrriba’l tetu, y dempués colgábase del pescuezu hasta que curaba. N’Ibias había que facer nueve cruces col canil na parte’l cuerpo enferma mientres dicíen:

“ Si xas cuxillo

sale por este comillo.

Si xas dixipela

vaite p aterra.

Si xas de sapa ou sapagueira

sálete pa eira.

Si xas de colobra ou alacrán

sáleme por este pan.

Si xas de ducinela

stamén p aterra.

Xa si fuoras d’outra cousa

vaite pa baixo d’ua louxa.

Colmillo, colmillín,

déixame a min Sanín.

Faime que quede novo

como te tía aquel lobo.”

Los uños del llobu solíen llevase’n bolsu, en Cuaña y A Veiga, pa escontra’l mal güeyu de les bruxes. L’emplegu d’uños o dientes de llobos y otros animales xabaces, delles veces engarzaos en plata, foi mui popular na dómina los Austrias.

En As Mestas (Cuaña) yera mui apreciada la cinza (ceniza) de corazón de llobu pa beber ente l’augüa pa mal de la gota, nome pol que probablemente conocíen los ataques epilépticos.

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Dizse del llobu que nun ye capaz de xirar la tiesta p’atrás, y que tien que mover tol cuerpo. Nun ye asina, pero eso ya lo recoyía’l romanu Plinio’l Vieyu na so obra Historia Naturalis, allá pel sieglu I de la nuesa era.

Si hai un pelu de llobu nel camín, les caballeríes nun quieren pasar, espántense, y si’l llobu ve al home enantes que l’home lu ve a él, entós al paisanu pónense-y los pelos de punta comu escarpies.

Cuandu’l llobu arramplaba con alguna res, dicíase-y:

“ Nuesa Señora de Marzu t’enfrente

y t’encadene

con freno de ferro

non con sangre del meo recelo.”

Hai dellos refranes y dichos sol partu la lloba:

“ Pola Ascensión, los llobos paridos son.”

“ Pola Cruz de Mayu, la lloba parda y el monte peslláu.”

“ En Mayu, llobu paridu o rabiáu.”

De les munches aventures y alcuentros con llobos que lleguen a contase, hai una que se repite en munchos conceyos, y dase por cierta llegando a especificar a quién-y pasó, anquen a relidá trátase d’un tema tradicional arramáu per toa Europa.

Cuéntase qu’una nueche un gaiteru que bien de la romería atópase con una manada de llobos que lu siguen. El paisanu asústase y nun ye quién a despistalos. Llega un momento que tien que saltar una muria y, al apretar ensín querer el fuelle de la gaita, el roncón suena y los llobos reculen. El paisanu ponse a tocar camín del pueblu y espántalos.

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Esta historia atópase en llugares tan estremaos comu Francia, Flandes, Irlanda, Suecia, Finlandia, Estonia, Livonia, Lituania, Letonia, Hungría, Ucrania, Grecia, India, Portugal, Galicia y, por supuestu, Asturies.

En dellos conceyos del Occidente asturianu invócase a San Cibrán pa que protexa’l ganáu del ataque de los llobos, diciendo:

“ San Cibrán

Prende’l llobu y ceiba’l pan.”

En Sarancias (Bual), invoquen a San antón, patrón de los ganaos:

San Antonio,

qu’en Padua naciste,

qu’en Celebro de criaste,

al monte Calvario subiste.

¿Ou vas, Antonio?

Voi en busca’l mio calvario, que lo he perdido.

Volve tres pasos atrás, que te daré un don que nunca se dío a varón, que nunca se dio a gallardo.

Ou tu seas nombrado non caerá pedra sin rayo, nin lobo nin raposa sangrará’l ganado, nin mucher morra del parto, nin criatura pagana se siente al to lado.

Que lo pague Dios al cielo

con un Ave María y un Gloria al Padre.

En As Mestas (Cuaña) dizse que’l llobu ye más temible de nueche, porque’l so corazón agrándase y siéntese más gafu.

El ríu Mulín (Cangas del Narcea), cuéntase qu’un home venía d’a caballu dendi Cangas y, al pasar pela Saliencia, salió-y un llobu, y el caballo negábase a pasar. En cuantes el paisanu tiró un par de palos al suelu faciendo una cruz, el llobu sumióse, dando bona idega del so calter infernal.

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Nes mitoloxíes indoeuropees, n’especial celtoxermániques, llobos y perros suelen tar venceyaos al Otru Mundiu y a les divinidaes infernales de la guerra, polo que yera vezu, en delles fratries guerreres, cubrise cola so pelleya. Lo mesmo, paez ser, diose ente celtíberos, cántabros y ástures.

Fontes consultaes:

“El llobu na tradición oral asturiana” por Arberto Alvarez Peña; “Testos de recoyida oral”. Academia de la Llingüa Asturiana, 2013.

“Fauna asturiana, Los animales de nuestros bosques, montes, rios y lagos y su mitología”; Fernando Montes; Editorial Picu Urriellu, 2003.

Semeyes ya illustraciones:

1ª.- Güeyos de l.lobu. Fonte: lobomarley.

2ª.- Lloberu. Autor/a: desconocíu. Fonte: google.

3ª.- Guerreru astur con piel de llobu. Autor/a: desconocíu. Fonte: google.

4ª.- “El primer aullido”. Autor: M. Boria.

5ª.- Llobu ibéricu. Fonte: diariu nuevatribuna.es

6ª.- Copia colloreada de la litografía  titulada “Primitivos tiempos: Astures y celtibéricos”, propiedá del marqués de Clonard (1861).

 

 

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ASPEUTOS MITOLÓXICOS DEL LLOBU N’ASTURIES.

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