ASPEUTOS MITOLÓXICOS Y CULTURALES DEL BARDIÓN N’ASTURIES.

Anque n’actualidá’l bardión pasa por un momentu complicáu, tantu n’Asturies comu nel res del cordal Cantábricu, non siempres foi asina, pos ésti animal emblemáticu por escelencia de los montes ástures, tenía un espardimientu bien ampliu y una población enforma mayor que n’actualidá, siendo entós una especie oxeto de caza p’aprovechar tantu la so carne, como, especialmente la so grasa -el famosu untu d’osu-.

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Dicha grasa yera bien apreciada y valorada como mui eficaz en munchos conceyos ástures, dáu que yera considerada comu’n remediu milagrosu escontra un mal bien amestáu al húmedu mediu ambiente asturiano: la reuma.

En munches ocasiones, una vegada cazáu’l bardión, la so carne ufiertábase nel intre d’una folixa con una gran xinta. La grasa, per otru lláu, yera embutida nuna tripa comu’n xeitu d’almacenamientu de la mesma pal so posterior usu a lo llargu l’añu.

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L’osu apaez como animal totémicu y proteutor en munches lleendes ástures. Asina se dicía que la fundadora del Monesteriu de Curniana (Salas) fuera criada por una bardiona dempués d’habese perdíu nel monte, y asina apaez representáu con una talla na portada románica de l’antigua ilesia qu’ellí hubo.

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La figura l’osu tamién apaez amestau a aspeutos de fecundidá. Nos antroxos y mazcaraes d’iviernu asturianes ye común un personaxe amarutáu con una piel d’osu, o na mazcarada que se celebrara per San Isidro nel pueblu de L.larón (Cangas).

AGUILANDEIROS DE SAN JUAN DE VILLAPAÑADA (GRADO)

Amás l’osu ye’l padre d’un cuentu bien popular que nomábase “Xuan el osu”. Ensegún dichu cuentu la so madre fuera raptada por un bardión que la llevara a la so cueva y enxendrara.  con ella un fíu de fuercia prodixoso. Esti personaxe , “Xuan el osu”, facía grandis proezas, rescatando princeses encantaes de les garres de dragones de siete cabeces, de xigantes o del mesmu diañu, acompangáu pa estes aiciones d’otros dos personaxes: el soplamolinos y l’arrancafayes. Cuentos d’esti personaxe apaecen esvalixaos por tola xeografía asturiana, dende Caliao (Casu) hasta Grandas de Salime.

En cuantu l’aspeutu del so caza, dicíase que yera tradición cazalos a cuchiellu, entrando asina nun terrén rial y míticu al empar, con exemplos famosos dende tiempos bien antiguos, como ye’l casu de Favila -fíu del rei ástur Pelayu- que fué muertu ensegún les cróniques, por un osu nuna cacería na viesca de Llueves (Cangues d’Onís)

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Y tamién cazadores del mesmu estilu contemporaneos, con numberosos exemplos como los de Valentón d’Aguino (Somiedu), o’l Cazaorín de Caliao (Casu). Yá nel llibru de Celestín Nanteuil tituláu “L’Espagne Pintoresque, Artistique el Monumentale” apaecen grabaos y rellátase la caza del osu n’Asturies.

NOTA: Anque se rellata la caza del osu como tradición n’Asturies, tratábase d’una dómina na que la población d’osos n’Asturies yera bien abondosu ya’l contestu hestóricu bien distintu. La Lliga Celta d’Asturies CONDERGA, atayante y categóricamente tou tipu de caza d’animales amenaciaos asina comu les práctiques de caza/pesca furtives.

Fonte:

“Fauna asturiana. Los animales de nuestros bosques, montes, ríos y lagos y su mitología”; Fernando Montes; Editorial Picu Urriellu, 2003.

Semeyes:

1ª.- Osu’n Somiedu – Asturies.  Fonte: diariu Asturias24

2ª.- Antruidu’n Riañu – Llión. Fonte: http://www.leonvirtual.com

3ª.- Anguilandeiros de San Xuan de Villapañada – Grau – Asturies. Fonte: diariu LNE.

4ª.- Talla de la Osa y la Niña, na puerta l’antigua ilesia del Monesteriu de Curniana – Salas – Asturies. Autor/a: Feu.

5.- Capitel de l’ilesia de Santa Cruz – Cangues d’Onís – Asturies,  ú represéntase l’abrazu de l’osu al Rei d’Asturies Favila.

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