OPHIUSA, EL REINU DE LES CULIEBRES.

El gran etnógrafu, investigador, escritor y dibuxante Alberto Alvarez Peña,  nel so llibru “Cuélebres, culuobras, culiebres y culiebrones. La culiebra na mitoloxía asturiana.” (llibru que dende la Lliga Celta d’Asturies recomendamos mercar y lleer ensín dubia nenguna), faenos unos apuntes y reflexones sobro’l Reinu d’Ophiusa que, col permisu espresu l’autor, vamos reproducivos n’esti blog. Esperamos que vos preste tantu comu a nosotros/es.

“Haec dieta primo Oestrymmnis (est) / locos et arva Oestrymnicis habitantibus / post multa serpens effugavit incolas / vacuamque glaeban nominis fecit sui.”

Asina fala na Ora Maritima Avieno, nel 55 a.C., del Norte peninsular, Ophiusa -Ofiusa- tierra de sierpes, y que vien dicir asina:

“Nun principiu fui nomada Oestrymnios. Lluéu un báramu de sierpes afuxentó a los sos habitantes y dio nome a les tierres desdexaes.”

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Munches fueron les interpretaciones d’esti testu, quiciabes la más conocida seya la d’Adolf Schulten que, lloñe de tomar el párrafu al pie de la lletra, camienta que la pallabra “serpens” ya na rialidá’l nome d’un pueblu celta, Saefe, nome qu’Avieno relacionara col términu griegu “sêpes” y, polo tantu, serpientes. Asina mesmo les sierpes seríen l’animal totémicu del pueblu invasor. Esta tésis del filólogu alemán foi recoyía por autores gallegos como F. Bouza Brey y Florentino López Cuevillas, que sofitaron esa traducción con ayalgues arqueolóxiques de sierpes en piedra, como la Pedra da Serpente, en Guadamil (Corme, A Coruña) o les llabres que representen culiebres nel Castru Santa Tecla (A Guardia, Pontevedra) y la pervivencia d’un cultu ofilátricu na tradición y mitoloxía gallega y asturiana.

Pa ellos les pallabres d’Avieno falen del Noroeste peninsular, Portugal, Galicia y Asturies, y les primeres luches de los ligures escontra los saefes-célticos. Mientres que Schulten sitúa Ophiussa y, polo tanto, el cabu Oestrimnicu, na punta de Sanit Mathieu, y les islles del mesmu nome frente a Brest y Douarmenez. Anque nun niega la presencia d’otros Oestrymnios nel norte peninsular.

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Otros autores como García de la Riega y Herrman, sofiten l’allugamientu na península porque’l cabu Oestrymnicu, sigun Avieno, ta orientáu al sur, “complétamente vueltu al tibiu mediudía”, y nel casu de Bretaña ta orientáu al oeste.

Afondando más nes sos tesis, sitúen el cabu de Oestrymnia nel Finisterre de güei y les islles mencionaes, les que tán enfrente d’Arousa, Vigo y Pontevedra. Añádase tamién la mención a que los oestrymnios navegaben en barques feches con pelleyos cosíos.

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Tamién Estrabón (Geografía III) fala d’ello: “Enantes de la espedición de Bruto nun teníen más que barcos de cueru…”, al referise a galaicos y astures. En cuantu a la filiación de los estrymnios dellos valles del Navia y el eo, tamién tien correspondencia colos albiones de la Inglaterra pregala. Lo que fai camentar que les relaciones comerciales y culturales yeren mui fuertes ente’l noroeste peninsular, Bretaña e Inglaterra, yá dende la dómina’l bronce o anterior.

Bosch Gimpera añade amás qu’Avieno diz que “los cempsos y los saefes tienen elevaes colines nel campu d’Ophiusa” y tamién coincide con Schulten n’identificar les sierpes colos emblemes totémicos d’estes tribus. Los elevaos montes fairíen más referencia a Asturies qu’a Galicia.

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Pa José Carlos Bermejo Barrera nun yé afayaíza la esplicación de la invasión de les serpientes, porque naide nos diz que la pallabra “serpens” seya una mala traducción o una metáfora de “saepes”* (anque más alantres fálase de los saefes y los cempsos). Siguen les sos tesis, lo Qu’Avieno ta contando ye una hestoria mítica yá conocida polos griegos y que pa da-y esotismu sitúa nos confines del mundu conocíu, al igual que na Edá Media situábense munches hestories nos confines d’aquel entós, ye dicir, nel Oriente, o del mesmu mou munchos autores romanos situaben qu’el máxicu país de les serpientes en Libia, Persia o les Fontes del Eufrates, llugares, estos, poco esploraos y polo tanto propicios pa hestories d’esi tipu.

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Seyen más satisfactories o non les esplicaciones de Schulten o les de J. C. Bermejo Barrera, el casu ye que nel testu d’Avieno apaecen per primer vegada citaes les culiebres como tótem d’un pueblu célticu o como sierpes mítiques afuxentando a los antiguos pobladores del norte peninsular, si damos comu válidu tal allugamientu.

Fonte:

“Cuélebres, culuobras, culiebres y culiebrones. La culiebra na mitoloxía asturiana”; Alberto Alvarez Peña. Editorial Trabe, Uviéu 2003.

Semeyes:

1ª.- Semeya de la Pedra da Serpe’n Guadamil, Corme n’A Coruña – Galicia. Fonte: Ayuntamiento de Ponteceso – Galicia.

2º.- Semeya d’una roca con cazoletes en forma de sierpe atopá nel puelu Rabanal del Camino – Llión. Fonte: Diario de León.

3ª.- Semeya d’una sierpe pintada nun horru de La Felguera – Riosa – Asturies. Fonte: Asturgeographic.

4.- Semeya d’un Cuélebre aláu nun horru de Vallinaoscura – Maliayo – Asturies. Fonte: “Horreos, cofre y tesoro de Asturias”, Jaime Santos, 2012.

5.- Semeya d’una sierpe pintada nun horru d’Illas – Asturies. Fonte: Asturgeographic.

 

 

 

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