MITOLOXÍA ASTURIANA: LA GÜESTIA

La güestia ye un grupu d’ánimes que visiten a los moribundos pocu enantes de morrer. Normalmente tán formaos por antiguos conocios del moribundu qu’efectuaron el viaxe enantes que él. Suelen portar güesos prendios y sudarios blancos, y n’ocasiones lleven un ataud nel cual llevarán l’ánima del futuru fallecíu. La misión de la Güestia nun ye infundir temor a los vivos, sinon solo de servir de porteadores del anima del futuru difuntu. Anque nun son peligrosos si un vivu por error o despiste atópase con ellos y tócalos sufriría la muerte él tamién, polo que pa defendese nesti casu había que facer un círculu nel suelu y metese nél.

santa-compac3b1a

En San xuan de Beleño considerábase tamién como un índiz de seguridá el suxetase o arreyase a la cría machud’una vaca: un xatu.

Versos de los componentes de la Güestia:

Cuandu nós yéramos vivos
andábamos a éstos figos
y agora que somos muertos
andamos per estos güertos
¡Andar, andar,
hasta’l tueru la figar!

La procesión o grupu d’ánimes arrodia trés vegaes la casa d’un moribundu, y al finar la tercer vuelta, en enfermu muerre, y la so imaxe apaez nel ataúd que llebaven los cuatro espectros, o conviértese na imaxe del muertu la forma que había nes andes portaes poles figures fantasmales. Entós la Güestia, glaya, apáguense les lluces y desaparecen.

www.fegovi.com

La ronda davezu dura siete nueches, y óyense cánticos tristayos. La imaxe del desahuciáu figura na procesión, de tal mou que si se ve a un vecín nella, albídrase la so muerte. Aurelio de Llano cunta’l siguiente asocedíu en Caravia.

Y cunten qu’una nueche, una muyer que vivía na Teyera, oyó’l soníu d’una campaniella; asomóse a la ventana y acolumbró a dos fileres de persones con veles enceses, que s’averaben al pueblu. Camentando que tratábase de viaticar a dalgún vecín, garró una vela y acercóse a un miembru del grupu que-y la encendió, y dempués siguió darrera d’ellos hasta la casa d’un enfermu.

Una vegada que finó la ceremonia, la muyer tornó pa so ca y la comitiva siguió en direición al conventu de Santiago. A la nueche siguiente, la bona muyer oyó otra vegada la campaniella, foi a garrar la vela que guardara nel estoxu del arca, y alcontróse con un güesu. Salió a la cai, empobinó pal que la nueche anterior-y encendiere la vela y díxo-y:

– «Pantasma de la Güestia, toma esti güesu y dame la mio vela!»
– «Malditu seya’l que t’ensiñó» – dixo’l de la comitiva; y dió-y la vela a la muyer. Y ye que la vela alliviaba les penes d’aquella alma; por eso se quedare con ella.

(Aurelio de Llano, ‘Del folclore asturiano’, IDEA, 1977).

Fonte:

Wikipedia.

Illustraciones:

1ª.- La Güestia, autor desconocíu.

2ª.- La Güestia, autor: Luís.

4 comentarios en “MITOLOXÍA ASTURIANA: LA GÜESTIA

  1. En Asturias no está demostrado arqueológicamente que haya habido celtas. Nunca se habló una lengua celta, lo que indica que los keltoi de la cultura Hallstat o LaTené no llegaron hasta aquí a no ser en número reducido, si hubo contatctos con las islas británicas e intercambio pero el hecho de lo hablar ni bretón ni gaélico indica que nuestra que aunque similar nuestra cultura era otra, por eso no nos admiten en la liga céltica. Si que hubo influencias porque lo celta era una cultura básicamente y en Asturias puedo haber preceltas las mismas gentes que desarrollarían esta cultura en el futuro en el centro del continente europeo.Es muy cansado oir siempre los mismo de castros celtas y celtas en Asturias cuando mayoritariamente es mentira. Lo correcto es hablar de astures o prerromanos no de celtas….
    Qué Cernunos os pille confesados y cuidado no se os vaya a caer el cielo sobre vuestras cabezas….
    ¡Un saludo!

    Me gusta

    • Bono Pablo, lo cimeru que quiero dicite ye agradecete la to participación nel blog y date les gracies fonderes porque comentarios como’l tuyu dannos muncha más fuercia, ganes ya enfotu pa caltener la llinia de trabayu de nueso y amosa-y a la xente la rialidá de l’identidá asturiana.

      Comu tamos falando de milenios d’hestoria y esti foru dá pa lo que dá, voi date solo dalguns datos contrastaos académicamente sobro Asturies:

      1.- Etimoloxía d’Asturies nome del país de nueso: Pues bien, parece que “ASTURA”, que en la documentación medieval se llama “Estura” o “Estula”, podría pertenecer a la raíz céltica “*stour”, que significa “río”. Dicho topónimo aparece en Britania, donde Plinio habla del río “stur” y hoy en día existen tres ríos “Stour” en Kent, Suffolk y Dorset. En el Piamonte se localiza la tribu de los “Esturi” célticos y un río “Stura”. En la desembocadura del Elba, hay otro río “Stör”, llamado antiguamente “Sturia”. En la Asturias medieval se documenta un “Stora” y en la actualidad hay un río “Astuera” en Colunga. También en el britónico y en el gaélico actuales existe el vocablo “Ster” y “Stour” respectivamente, con el significado de río. Con esto quiero dicite que’l nome d’Asturies ye un nome célticu.

      2.- Tá demostráu y contrastau precisamente pola arqueoloxía ya la toponimia que n’Asturies hebo dos «entraes» de pueblos celtes, la cimera goidodelica ya la segunda brythonica. Dafechu angüañu hai abonda toponimia asturiana de reigón gaélicu y bretón (recomiéndote lleer la silguiente obra: «Toponimia de origen indoeuropeo prelatino en Asturias» de Martín Sevilla Rodríguez, editado por el Instituto de Estudios Asturianos en 1980.

      Tamién deberíes tener en cunta’l sustratu célticu de la llingua asturiana, ya qu’hai abondes pallabre con un raigón célticu.

      3.- La organización territorial asturiano, dividía’n conceyos ye característica de la división territorial céltica.

      4.- La mitoloxía asturiano, cuerrespóndese en conceutu, forma y personaxes cola del res de naciones celtes del Arcu Atlánticu y parti d’Europa.

      5.- El Drechu Consuetudinariu Asturianu, tien una nidia base ya calter célticu asemeyau al irlandés por poner un exemplu. Recomiéndote lleer el trabayu del abogau Xesús López Pacios coles obres: Drechu Célticu I y II (1982 y 1983), asina comu «Costumes Xurídiques d’orixen Celta: 1.- El Matriarcau, 2.- El Collectivismu agrariu (l’Andecha asturiana que namái esiste n’Asturies en tola península).

      6.- El compendio de festividaes, agora cristianizaes, coincidentes col calendariu célticu (Nueche d’Animes – Samhain, Antroxu – Yule, San Xuan – Beltaine, Santiagu – Lugnasad, etc). Nun sólu cuerrespóndese nes feches ensinón nel conceutu ya’l tresfondu les mesmes.

      7.- Música y dances tradicionales, obviamente comu ya sabrás, dende 1984 Asturies ye nación celta de plenu drechu nel Festival Intercélticu d’An Oriant (Breizh) cuyu direutor ye Lisardo Lombardía, asturianu y miembru de la Fundación Belenos. Esu ensín falar de la reconocencia internacional de la que gocen nuesos/es músicos, bandes de gaites y grupos que son invitaos añalmente a tolos festivales relevantes del mundiu enteru, tantu n’Europa comu n’América o Australia. Nun hai nenguna dulda que la música tradicional/folk asturiana ye nidiamente céltica y comparable al del res de naciones celtes del Arcu Atlánticu.

      8.- Organización social de los Astures nel Bronze Final ya n’Edá del Fierru (Castru, clan, etc) esautamente igual al del res de naciones celtes na mesma dómina. Ciertu ye, que nel Noroeste de la península Ibérica tiéndese dende va relativamente pocu a falar de los celtas qu’equí hebía (y hai) comu «cultura castreña» emperu nun hai más que lleer y sentir la xente foriata pa dase cunta qu’esa nomenclatura namái respuende a cuestiones polítiques y ciertos intereses de los que nun voi falar agora mesmu.

      9.- El típicu comentariu de. «…Asturies nun ye celta porque la International Celtic League rechazola…». Ye ciertu, asturianos y gallegos decidimos que nuesu llugar taba coles otres naciones celtes y la ICL rechazonos argumentando que nun calteníemos una llingua celta viva. A esu voi dicite unes coses: a lo cimeru que la ICL nun ye un muerganismu acreditau nin cualificau pa dicir qué o daqué ye celta o non, namái ye una asociación llingüísitca; hai abondes asociaciones, festivales y académicos/es que SI reconocen Asturies comu nación celta. Yo creyo que enantes de nada hebía que definir que ye ser celta, ya ensegún les definiciones más autorizaes ye lo silguiente:

      Celta:

      1.- (persona) Que pertenecía a uno de los pueblos indoeuropeos que ocuparon la Europa occidental y que desarrollaron su cultura en las islas británicas, la mitad occidental de la actual Francia y en el noroeste de la Península Ibérica.
      2.- (adxetivu) Relativu a esos pueblos.

      10.- Esto ye un blog, y nun voi espardime más porque sedría mui llargu, namái dicite que tas tracamundiau, los celtes l.legaron a la península Ibérica ente los sieglos VIII y VI a.C. y siguen equí, dafechu tas falando con ún.

      Recomiéndote que lleas más sobro’l tema, sigas nuesu blog y quiciabes col tiempu asoleyes la rialidá d’Asturies ya’l pueblu asturianu.

      Un saludu.

      Fernán Morán
      Presidente de la Lliga Celta d’Asturies

      Me gusta

Deja un comentario