DEIDAES ASTURES DE LES AGÜES

Los testos epigráficos atestigüen que la población protohistórica d’Asturies creyía na esistencia de dioses llocales o que, en ciertos llugares, moraben determinaos dioses. La toponimia rexonal enseña, de la mesma, que dicha población hebía divinizáu rígos; ya la mesma toponimia ya’l folclor, qu’asocediera lo mesmo coles fontes ya otros elementos o accidentes naturales. Agora, solamente vamos faer referencia a les augües.

Los celtes, pa espresar l’idega de Dios, emplegaben la mesma pallabra qu’otros pueblos indoeuropeos: griegu (zeos), llatín (deus), celta (deivos). Nes Isles Britániques, en Francia y na Península Ibérica, hai dellos rígos que lleven el nome celta de Dios en femenín, esto ye, que se denominen Deva, pol fechu de que munches corrientes fluviales concebíense como femenines: Narcea, L.lena, Uerna, Dobra, etc.

12115706_887133061407128_4596048707423387822_n

N’Asturies, tamién esisten hidrónimos de la mesma especie: Deva, rígu de l’oriente del país que desaugüa ente Cantabria y Asturies; Deva, regatu de Cuadonga que les sos augües van a parar al Güeña; Deva, antiguu nome d’un regatu de Xixón que pasa per San Salvador de Deva ya desaugüa nel Piles. Hidrónimos que suponen que la población protohistórica, céltica o celtizada, creyía que’l rígu yera una divinidá o que constituyía la so morada.

Ostenta la mesma denominación teonímica céltica un castru marítimu asitiáu al pie de la mariña, frente al términu de Bayes, Castrillón, ente Santa María’l Mar y L’Arena’n Sotu’l Barcu. Ye la Peña de Deva, anque nesti casu, nun ye fácil precisar si la Deva yera la diosa del mar nel que se topa la isla, o la diosa de la isla arrodiada peles augües del mar.

12074956_887132851407149_99051275803308395_n

Tamién los habitantes protohistóricos d’Asturies divinizaben les fontes. La toponimia ya’l folclor rexonal abonden en fontes nomáes de la Xana o, en fontes nes que se cree o creyía que moraba una Xana o Ninfa. Mas, magar, almítese que Xana deriva de Diana, el nome de la diosa romana, yá enantes de la llegada de los romanos les fontes asturianes yeren divines.

Nun esisten testimonios antiguos escritos alrodiu de la divinización prerromana de les fontes asturianes, empero sí de les fontes de Galicia y Portugal onde foron atopaes delles ares dedicáes a la diosa Navia o Nabia, que nun yera otra que la xana o ninfa que moraba nel elementu líquidu del accidente hidrográficu inmediatu, fonte xeneralmente.

12109299_889907171129717_8927082664101799849_n

N’Asturies, amás del rígu Navia, esiste Fonte Navia, llugar de la parroquia de monte, L.luarca; y Bodenaya, esto ye, Bode Naya que ye igual a Fonte Navia (bode “fonte” y Naya “Navia”); ya dalgún otru hidrónimu d’esta especie. Ye lóxicu suponer qu’al igual qu’en Galicia y Portugal, les fontes Navia d’Asturies ya toles fontes polo xeneral, cuntaren coles sos cuerrespuendientes deidáes.

Fonte consultada:

“Antiguos pobladores de Asturias”; Jose Manuel González; Ayalga Ediciones 1978.

Semeyes.

1ª .- Olla de San Vicente nel rigu Dobra – Asturies. Fonte: asturiasenimagenes.com

2ª .- Isla de Deva’n Castrillón – Asturies.

3ª .- A Moira (Diosa Navia), alcuéntrase’n Peña Furada – Coirós – A Coruña – Galicia. Fonte de la semeya: commons.wikimedia.org

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s