TRIBUS ASTURES: LOS PENIOS.

Allugada na marxe esquierda del Rio Sella, la tribu ástur de los Penios, poques vegaes citada polos hestoriadores y de la qu’apenes s’atoparon afayos epigráficos, foi una de les tribus más tardíamente romanizaes y la que nos sos poblaos más recónditos caltuvo mientres sieglos elementos de cultura céltica más universales.

De les 22 “populi” ástures referíes por Plinio; A. Schulten, consultando otres fontes clásiques cita namái a 11 tribus, siendo una d’elles los Poeni.

Paez ser que los Penios ocuparon un ámplio territoriu qu’empecipiándose na rivera occidental del rio Sella, nel conceyu de Parres, internase escontra l’interior en direición a los puertos del Pontón y Tarna, que son los llugares de nacencia de los rígus Sella y Nalón.

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La llende territorial al respective de les tribus cántabres de Orgenomescos y Vadinienses, ye’l cursu del rio Sella. Les llendes coles tribus ástures más occidentales son inciertos, magar un moyón fronterizu (“ ASTURV.ET.LUGGONV”) atopáu en Piloña, marca la divisoria ente Luggones y Penios.

Tiense certidume de que la tribu de los Pennios taba conformada polos clanes de los Caelionicaecos y los Quetianos. Quiciabes tamién otros clanes pertenecientes a los Penios seríen: los Pembelos en Parres, los Arcadeunos en Corao ya los Arnumínos en Cangues d’Onís.

Al respeutu de los Caelionicae, el Boletín de l’Academia de la Hestoria, 61,480 CIL.II recueye la cita epigráfica d’un cercu funerariu atopada nel puertu de Sueve:

“ ….CAELIONICAE .EX .XENTE .PENIORUM….”.

Tamién a veres del Danubio atopóse una lapida que yera recordatoriu de trés ástures integraos nes tropes ausiliares romanes, unu d’ellos yera citáu como peniius”.

Amás d’estes evidencies epigráficas, dellos topónimos ya’l nome de dos llocalidaes actuales son una referencia nidia’l nome de la tribu.

Bien prósimu a Les Arriondes y na confluencia’l Sella ya’l Piloña ta allugáu’l pobláu de Pendás.

Na carretera N-625 que xune Sajambre con Cangues d’Onís topa’l pueblu de Pen.

Tolos pueblos costeros del mar Cantábricu al pie de los sos vecinos Atlánticos ya los de les Islles Britániques ya Irlanda, integraos nel llamáu “Arcu Atlánticu”, tienen un abanicu de semeyances llingüístiques, culturales y relixoses.

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Lo mesmo qu’hai una sinonímia ente la tribu ástur de los Albionos col Reinu Uníu ( isla que’l navegante griegu Piteas llamó Albión), esiste una relación ente los Penios y los habitantes d’Irlanda (la ancestral Eire).

Puédese elucubrar sobre un orixe común por cuenta de les migraciones marítimes comerciales que los fenicios y los focceos realizaron bordiando la mariña de la península Ibérica en busca de les riqueces estañíferas de les septentrionales isles Casitérides.

Dacuandu, el nome d’una localidá alude a la etnia que la había fundáu. Ptolomeo cita la ciudá levantina de Bastuli-Poeni, como referencia a los colonizadores fenicios (phoenii).

Los Penios al respeutu de los habitantes d’Eire comparten equivalencies llingüístiques. Nos relatos mitolóxicos de la segunda xenealoxía d’Irlanda citar a Phenius-Farsa, como’l famosu príncipe eruditu y anterior a Gallan.

En Phenius-Farsa hai equivalencies etimolóxiques cola tribu astur Pennios. Phenius, semánticamente ye l’orixe del héroe irlandés Finn y de los famosos guerreros Fennians. Tamién Phenius ye fonéticamente similar a Penios.

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Farsa, como topónimu deriva del arábigu Paras, que tien gran paecencia fonética con Parres, actual nome del conceyu onde s’asitia una gran parte del territoriu de los Penios.

La considerancia semántica ya fonética que fixo L. Hervás en 1803 reafitase per otres semeyances culturales como l’afayu nes llendes del territoriu Penio, na localidá Lois, d’unu de los famosos calderos irlandeses de bronce. Otru apaeció en Cueves y un terceru en Cabárceno. Interesada coincidencia’l que la capital del conceyu de Cabárceno sía Penagos.

El consumu ritual de carne per parte d’élites guerreres y relixoses tien el so orixe na cultura mediterránea oriental ya ellaborábase nos referíos calderos de bronce.

Otru elementu qu’identifica a Penios ya Irlandeses, tien que ver cola relixosidá. Amás d’un xenéricu celta común a tolos pueblos del Arcu Atlánticu”, en territoriu de Penios confírmense ancestrales advocaciones a dioses como Bel y Taranis.

Pa los irlandeses, la gran folixa primaveral de Beltane yera un momentu primordial del calendariu festivu. De xuru na tribu de los Penios tamién se celebrara de manera bien especial esa fiesta de mayu, porque nesti territoriu un regatu y un pueblu denominar Beleños, como reliquia del ancestral cultu a Bel.

Estrabón dixo que los pueblos del norte adoraben a un dios inomináu ya que na so estructura social nun había druíes. Sicasí, nel territoriu de Penios , más concretamente na reserva dolménica y tumular de Cangues d’Onís, ta documentado qu’esistió un sacerdociu, similar al druidismo irlandés.

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Nel Dolmen de Santa Cruz, dende tiempos ignotos celebráronse los enterramientos de los xefes tribales. Esti ritu pervivió siquier fasta’l sieglu VIII, porque los funerales del rei Favila celebraronse nesti llugar ya fueron oficiaos por un “Vate” llamáu Asterio.

Ente irlandeses y Penios amás del mesmu sustrato étnicu colonizador, de los comerciantes fenicios, l’estuariu del Sella favoreció qu’en sieglos posteriores les travesíes marítimes de cabotaxe ente Irlanda y los pueblos de la mariña Cantábrica atoparen nesti puertu unes posibilidaes d’asentamientu, venceyamientu cultural ya reintegración étnica.

Además, las invasiones medievales que los Sajones y Anglos efectuaron sobre las Islas Británicas obligaron a emigraciones permanentes de tribus de Eire ya Britania hacia llugares favoratibles de la costa Cantábrica, refuerciando les ancestrales raíces célticas de los pueblos hispanos que-yos acoyieron.

Fonte: Asociación de Astures y Romanos de Astorga.

Illustraciones:

1ª.- Mapa de los Astures, fonte: Wikipedia.

2ª, 3ª y 4ª.- Astures, fonte: Educastur.

 

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